DIY Tutorial Basic Patchwork & Quilting - bahagian 1

>> 7 January 2015

Salam.

Seperti yang dijanjikan, hari ini saya akan menulis Tutorial DIY untuk projek patchwork dan quilting yang baru selesai.  Kerana prosesnya agak panjang dan banyak gambar yang perlu diupload, DIY hari ini akan fokus untuk proses membuat patchwork dahulu. Proses Quilting akan saya tulis dalam blog entri yg akan seterusnya. 

Seperti ditulis di dalam blog entri terdahulu, projek yang baru selesai telah menghasilkan 2 helai  floor mat  bersaiz 45 x 31 dan 24 x 18 inci. Untuk tujuan asas, DIY ini adalah untuk menghasilkan floor mat yang bersaiz lebih kecil seperti dalam foto di bawah.

Beberapa perkara penting yang anda perlu ketahui:

1. DIY ini sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai asas dan baru mahu mencuba. Oleh itu sekiranya anda ada alatan menjahit asas dan mesin jahit sudah memadai. Bagi yang tidak mempunyai mesin jahit, anda juga boleh menggunakan jahitan tangan sepenuhnya.   

2. Ya, terdapat berbagai alatan khas untuk projek ini seperti rotary cutter, tracing wheel dll yang akan memudahkan anda untuk memotong dan menjahit dengan "precision". (Anda boleh refer kepada blog entri terdahulu untuk melihat senarai barang ini) Yang ni saya tak cover dalam DIY ni sebab ada baik sebagai permulaan, kita mulakan dengan projek yang mudah dan dengan alat jahitan yang kita ada dahulu. Dah faham konsep, boleh lah consider beli  barang2 tu untuk projek kemudian.


Blok Patchwork (Pactwork Block)

Blok Patchwork adalah terma di gunakan dalam proses membuat patchwork. Anda boleh mencantumkan 2 atau lebih potongan fabrik yang sama atau berlainan saiz dan warna untuk menghasilkan satu blok patchwork. Apabila selesai, blok2 ini akan di jahit dan dicantumkan untuk menghasilkan hasil patchwork terakhir.
Antara blok patchwork untuk DIY ini.

Berikut pula adalah contoh blok patchwork yang telah saya siapkan untuk projek patchwork yang masih dalam pembikinan ( dan tidak saya DIY kan lagi sebab prosesnya lebih rumit)

Projek Patwork biru baju sekolah: sebelah kiri adalah 4 blok patchwork asas (kanan( yang telah di cantum dan di jahit

Ketepatan

Measurement and precision adalah penting dalam proses membuat patchwork. Selain ketepatan saiz semasa memotong fabrik (using rotary cutter eliminates this issue), faktor utama yang menyumbang kepada precision adalah jenis fabrik. Anda tidak mahu fabrik anda "kembang" semasa menjahit. Ini adalah penting kerana untuk setiap blok patchwork yang dihasilkan, size matters :)

Oleh itu, jenis fabrik yang selalu digunakan untuk projek patchwork adalah fabrik cotton yang berkualiti tinggi seperti english cotton. Selain lebih lasak dan tahan lama , it pays the effort of patching and quilting it :)

Saya berpendapat jenis fabrik yang digunakan bergantung kepada end produk yang anda mahu hasilkan. Kalau comforter yg untuk dipakai setiap hari, english cotton dan seumpama memang lah yg paling sesuai. Tapi kalau setakat nak buat wall hanging besaiz sederhana, cotton biasa pun bole guna. Tips agar kain tak jadi "kembang" akan saya tulis dalam blog entri patchwork yang sedang dalam pembikinan nanti. 

Untuk tujuan DIY ini saya memilih untuk menggunakan heavy cotton sebab sesuai untuk dijadikan floor mat DAPUR yang perlu saya cuci selalu. Oleh kerana teksturnya yang sedikit tebal, saya hanya memilih bentuk square (segi empat tepat) sebagai asas designnya. Kedua fabrik merah dan coklat muda adalah leftover dari projek sulaman, manakala fabrik berbunga adalah leftover langsir rumah yang sedia ada.Tiada pembelian fabrik baru telah berlaku :)

Perancangan
Setiap projek jahitan perlukan perancangan agar anda boleh membeli fabrik dan supplies dengan secukupnya. Berikut adalah lakaran pelan yang telah saya hasilkan setelahmengambil kira saiz floor mat yang mahu saya hasilkan.

Pelan 1 - ada 6 blok utama, namelu A1, A2,A3, B1, B2, B3



Secara asas, ini adalah jumlah "square" 4 x 4 inci yang perlu saya sediakan. Kesemuanya ada 35 keping. Anda boleh memilih untuk memotong setiap 4 x 4 " square secara berasingan. Tapi saya ada cara yang lebih mudah.



Saya ingin melakukan ini dengan cara gabungan yang lebih mudah sperti di bawah. Bandingkan kiraan ini dengan gambar pelan 1 di atas.

Pelan 2
 Ok sekarang, kita dah boleh start :)

1.  Sediakan fabrik mengikut pelan 2. Sebagai contoh untuk menghasil kan kesemua blok A (A1, A2, A3) saya memerlukan

Gabungan
4 x 16 inci coklat - sekeping
4 x 16 inci - sekeping
kedua ini bila di jahit dan dipotong, akan menghasilkan 4 x 4 inci coklat-bunga sebanyak 4 keping. 

Gabungan
satu 4 x 12 inci bunga
satu 4 x 12 inci merah
kedua ini bila di jahit dan dipotong, akan menghasilkan 4 x 4 inci coklat-bunga sebanyak 3 keping. 

contohnya,  potong mcm kat bawah ni.

yang kiri, 4 x 14 inci babungan coklat - bunga
 

2. Cantum dan jahitkan setiap gabungan seperti dibawah. Tips: make sure basi (seam allownace) untuk setiap jahitan adalah sama. Saya mengikut lebar tapak mesin iaitu kira2 6mm.

3. Seterika kedua2 side jahitan. Selepas itu tandakan 4 inci untuk setiap satu seperti dibawah. Untuk gabungan coklat - bunga ni saya dapat 4 keping kesemuanya.




4. Ulang langkah 1-4 untuk kesemua gabungan seperti dalam pelan 2


5. Cantum dan jahit setiap gabungan untuk mendapatkan blok seperti di bawah. Ikut Pelan 1

blok A1, A2, A3

blok B1, B2, B3
7. Cantum dan jahit blok A1 dengan B1 = blok 1, A2 dengan B2= blok 2, dan A3 dengan B3= blok 3


8. Cantumkan blok 1, 2 dan 3. Ok dah Siap.


Nampak senangkan. Try buat ni dulu, misti anda akan mempelajari sesuatu :)

Tips tambahan.
1. Untuk langkah 1, setiap panjang kepingan saya selalu melebihkan 1/2 inci ( ie. 4 x 16.5 inci dan bukan 4 x 16 inci). Selepas di seterika, saya selalu gunakan triangle ruler untuk mendapatkan square yang lebih tepat. 

2. Seterika. Seterika. Seterika. Setiap kali selesai jahitan mencantum, selalulah seterika. Bila kemas, ukur akan jadi tepat. Bila seterika bole tau samada jahitan elok lurus atau senget. Do not stretch, but press. Terutama jika pakai cotton biasa.

3. Untuk saiz patchwork yang besar, selalu mulakandengan mencantumkan blok2 dari tengah.

4. Since kita tak pakai rotary cutter, dan hanya guna gunting, sila gunting se tepat mungkin. Untuk bentuk square ni sepatutnya lebih mudah.

5. Anda boleh ukur setiap blok yang siap untuk memastikan saiz adalah tepat sebelum menyambungnya kepada blok yang bersebelahan 

6. Setiap kali seterika saya amalkan agar seam allowance yang di jahit akan terbuka untuk mengelakkan cantuman jahitan seterusnya akan menjadi tebal dan tidak kemas. 


Ok tu sahaja DIY untuk patchwork untuk kali ini. Selepas ini sambungan DIY utk proses quilting akan menyusul. 

Bye
Majulah sukan untuk negara.

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP