Basic Patchwork dan Quilting - Dimana hendak bermula

>> 6 January 2015


Tulisan saya hari ni tak de gambar. It could be a plain and boring text to read, but bagi yang berminat, mungkin boleh ambil pengajaran. 


Dalam tulisan saya terdahulu, saya menghuraikan perbezaan di antara jahtan Patchwork dan Quilting. Memandangkan penggunaannya sering di salah-pakai oleh segolongan ramai kita, saya berharap agar  huraian tersebut serba sedikit telah dapat memberi pencerahan. Selepas ini sekiranya anda melihat tawaran produk quilting yang menawan, anda sudah boleh terus dapat menilai samada harga yang di tawarkan adalah bertepatan atau sebaliknya.


Sebelum saya meneruskan tulisan DIY ini suka saya berkongsi pengalaman yang saya telah pelajari di dalam bidang ini. 

Untuk pengetahuan, projek patchwork ni adalah yang ke dua iaitu selepas lebih 10 tahun menyimpan sahaja skill yang telah dipelajari dari seorang sifu didalam bidang ini. (saya menghadiri kelas itu pada tahun 2000, wow). Beliau menyediakan modul patchwork for beginner (Basic) untuk kumpulan kami, dan ada juga menyediakan modul untuk intermediate dan advance level (which I did not attend). 


Ketika itu kami di beri option, samada mahu menghasilkan cushion cover atau pun comforter bersaiz bujang (selimut). Dalam ramai2 tu, hanya seorang dua yang mahu menyahut cabaran comforter  termasuk saya. Dan didalam kumpulan kecil tersebut, rasa nya saya seorang sahaya yang telah menyiapkannya ( comforter  itu saya masih gunakannya setiap hari sehingga ke hari ini, kini muat untuk 2 orang :) ). Sesuatu telah saya pelajari dan akan saya huraikan sebentar lagi.


Tidak di nafikan, saya telah melalui beberapa kesukaran untuk menyiapkan projek ini.


Tahukan anda, teknik asal menjahit patchwork dan quilting adalah dengan menggunakan jahitan tangna sepenuhnya .  Oleh itu, kata sifu kepada kami - tiada alasan untuk sesiapa untuk tidak mencubanya. Ceritanya, ada teman2 nya yang menjahit patchwork semasa bercuti di dlaam cruise. phewitt..

Kerana nak kan originality, saya pun pada mulanya menghasilkan setiap blok patchwork dengan jahitan tangan. Bila dah lama2, tak larat dan mula menggunakan mesin jahit. Bila pakai mesin pulak, berbagai juga cabarannya. Anda tahu perbezaan antara short-arm dan long-arm sewing machines? Bole cuba google. Bayangkan lebar selimut yang perlu saya sumbatkan di celah "short-arm" mesin portable saya semasa cuba untuk membuat quilting menggunakan mesin. Bila dah rasa susah, balik pakai jahit tangan balik :) Sesuatu telah saya pelajari dan akan saya huraikan sebentar lagi.


Pada permulaan sesi, kami diberi set fabrik Pure English cotton (berharga RM20+ - Rm30+ semester) berupa keratan2 fabrik berlainan warna dan motif. Kesemuanya cukup untuk menghasilkan 6 blok patchwork berlainan corak. Sesuatu yang saya tidak fahami ketika itu, 6 block patchwork (nanti saya huraikan apa itu block patchwork) tak cukup untuk membuat sehelai comforter, dan  saya perlu membeli sejumlah fabric tambahan untuk menyiapkan comforter tersebut. 


Secara ringkas, kit yang di sedikan adalah seperti berikut
-    Fabric Pure English Cotton
-    Tracing wheel & tracing paper
-    Quilting thread - benang
-    Patchwork block – buat dari kertas tebal
-    Batting
-    Backing fabric – utk lapisan paling bawah comforter
-    Rotary cutter and mat – option – yang ni saya tak beli.
-    Rasenye tu aje, unless saya terlupa


Dipendekkan cerita, akhirnya comforter tu siap juga. Tapi bagi saya ia adalah satu pengalaman yang so-and-so dan mungkin kerana itu, saya menunggu lebih 10 tahun untuk memulakannya semuala. Berikut adalah beberapa pelajaran yang telah saya pelajari 


-    Sekiranya anda adalah seorang beginner, mulakan dengan cabaran yang simple. Cuba elakkan untuk mengambil cabaran yang sukar seperti saya,yang cuba menjahit sehelai comforter. (mungkin bagi yg lain ini adalah mudah). Instead, cuba mulakan projek yang mudah dan murah dulu. Anda tidak perlu “menghabiskan kesemuanya” dalam satu masa.   


-    Belajar mengikut kemampuan – tenaga, masa dan wang. Bidang jahitan berlainan memerlukan bahan asas yang berlainan. Jika anda terus diperkenalkan dengan bahan intermediate, mungkin ada buruk dan mungkin juga ada baiknya.  Be creative and do not restrict yourselves.


-    Jika belajar kelas basic, jangan expect end result advance. Do not expect perfection on your first try. (But if you do, you are awesome ) Rajin bertanya, mudah2an boleh dapat tips advance. 


-    Belajar lah basic dari sifu atau sesiapa yang arif, fahami konsep, ketahui keperluan (tools) selebihnya mungkin anda bole google aje. (Sesetengah bidang jahitan, anda mungkin bole cuba sendiri sahaja, tanpa berguru but will take some tolls)


-    Be creative. Kalau RM20-RM30 english cotton semester terlalu mahal, misti ada option.  Kalau rotary cutter and mat terlalu mahal, misti ada option juga. Do not restrict yourselves by all means. 


-    Experiment is the best teacher. 


-    Google dan rajin membaca


-    Apa sahaja yang anda pelajari, percayalah satu hari nanti akan berguna juga. 


Ok, harap tips ini akan dapat membantu anda yang baru nak berjinak2 dengan bidang ini. And selepas ini, DIY akan menyusul. Yang ni konfirm betul punya.

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP