Kelas ke2 @ Kelopak Gallery: Dye ribbon and Batik Canting

>> 24 April 2012

For English, click here

Hari ini
Menikmati hidangan nasi ayam di sebuah restoran kegemaran Kemudian, hanya selepas 2 jam, kembali ke sebuah lagi restoran kegemaran dan menjamu minuman petang - teh tarik dan pengat ubi. Bercakap tentang definasi kegembiraan, ya hari ini saya sangat gembira dengan menu yang kurang sihat!


Ribbon Dye dan Batik Canting
Hujung minggu yang lalu, kami beransur ke matapelajaran ke 2 yang sangat menarik iaitu Ribbon-dye dan men-canting batik. Sebelum kelas bermula, sebuah majlis graduasi yang serba ringkas telah diadakan untuk meraikan pelajar-pelajar terdahulu yang telah melengkapkan "coursework" mencanting batik dan dye-ribbon selama (48 jam atau lebih). Setiap mereka di berikan sijil rasmi oleh guru kami - dan tentunya diterima dengan penuh rasa bangga dan gembira.


Hari ini, seorang teman baru telah menyertai kelas kami dan beliau tinggal di Senawang. Sejak di bangku sekolah lagi, penulis mengkagumi bakat seni yang beliau miliki. Oleh kerana itu, penulis berkali-kali mengingatkan beliau bahawa di Kelopak Gallary ada berbagai "perkara" dan beliau akan pasti teruja!! 

Subjek 1: Batik Canting
Penulis telah menemui web link ini yang memberi huraian lengkap tentang bagaimana proses mencanting batik dilakukan dengan cara tradisi. Kami bernasib baik, kerana guru kamu telah mencipta revolusi mencanting dengan cara yang moden, dan mudah.


alat tradisi mencanting




pen canting moden kami


Guru kami telah memberikan setiap kami set lengkap mencanting yang antara lain, terdiri daripada canvas dan bingkai kayu yan gbersaiz, berus melukis, cat mewarna dan pen canting moden. Ketika menerima set masing-masing, dengan rasa penuh keterujaan, seperti kanak-kanak berusia 10 tahun yang baru mendapat permainan baru.

painting brush


Kami mula melakar gambar sebuah bakul dengan menggunakan pensil biasa. Kemudian, diikuti dengan lakaran ala "free-hand" menggunakan pen canting moden sehingga siap. Sesudah siap, kami mula sedar bahawa kami telah melakar lebih dari yang perlu-tidak mendengar arahan dengan betul, kadangkala menyeronokkan juga.

lakaran yang telah siap dengan menggunakan pen canting
 
Kami biarkan seketika sehingga dakwat canting kering, dan kemudian di ikuti dengan proses mewarna.

sudah lama tidaj bermain dengan warna


Subjek 2: Ribbon dye.
# sebab utama kenapa men dye reben adalah penting.
1. Kebanyakan reben yang di jual adalah mono-tone.
2. Reben yang telah di dye dijual dengan harga yang mahal dan sukar di jumpai di pasaran tempatan.
3. Reben yang di dye dapat memberi efek yang istemewa, dan membantu kreativiti.

Proses yang mudah, dan reben kering dengan cepat.

menjemur


Untuk kelas yang seterusnya, kami akan mula membuat jahitan dan sulaman reben untuk menghasilkan bunga-bungan yang cantik, dengan menggunakan reben buatan tangan kami di atas canvas yang telah di canting.

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP