Tutorial Bunga Fabrik Rose Bud dari Fabrik Satin

>> 7 July 2013

Salam

Maaflah dengan kelewatan ini. Ramai yang request tutorial untuk rose bud ni. Tapi mak tak berkesempatan untuk merakam gambar-gambar, step demi step semasa proses pembuatan.

Sebab pertama, selalu bila dapat order, selalu jer kelam kabut dengan itu dan ini. Seperti yang sedia maklum, modes operandi mak ni (buat masa ni) bukan jenis buat stok siap-siap penuh satu lori, tapi hanya buat apabila ada order pelanggan. (mak cuma buat sample dan tampal di katalog online, berlokasi di sini) Sebab nya, selepas lebih setahun beroperasi, mak perasan lain pelanggan, lain citararasa. Baik dari segi pilihan saiz, warna dan macam-macam permintaan lain yang tak terjangka, yang kadang-kadang mak pun suka sebab mereka memberi cabaran baru kepada mak untuk mencuba sesuatu yang baru pula

Sebab kedua, masa. Ikut pengalaman mak la, kalau nak buat tutorial untuk produk A contohnya, kurang-kurang akan ambil masa 2 kali ganda dari masa sebenar untuk menyiapkan satu unit produk tersebut. Tu belum lagi nak import gambar masuk pc, nak cari mana yang tercantik dan paling descriptive, nak edit saiz gamba, letak watermark dan macam-macam lagi. Tu sebab la, nak buat tutorial utk brooch (maksud mak kraf yang memakai kerje-kerje tangan sahaja) ni terleceh la amat sangat. Lebih baik buat tutorial yang pakai mesin jahit sbb kurang-kuarng boleh terus je amik gambar kat mesin jahit tu :) So tutorial yang mak nak letak ni adalah tutorial yang mak dah save dari web site/FB orang lain. Malangnya, mak tak sempat buat catatan nota alamat wesite/FB tersebut. so kepada tuan empunya, kalau nak claim credits, boleh contact mak yer..nanti mak letak korang punya link untuk tujuan credentials itu.

Ok la, sebelum tu mak nak share beberapa produk rose bud yang sama yang mak jumpa dan save kat web/FB ni. (pesanan sama tentang credentials, pls contact mak ok).


Di ringkaskan, rose bud ni nama pun hasil buatan tangan, so lain-lain tangan lain-lain hasil lah kan. Lain-lain mata pula, lain-lain pandangan pula. So ni mak tampal hasil hasil tangan orang lain dulu




 







Kalau perati betul-betul, sebenarnya ada 2 jenis teknik yang di gunakan untuk menghasilkan rose bud-rose bud di atas. Satu yang free-hand, dan satu lagi yang mcm di acu-acu. Yang buat longgar-longgar tu rasenye kategori freehand, dan sebab longgar-longar, jumlah kain yang diperlukan pun tak panjang sangat. Yang mcm di acu-acu tu pulak setau mak, depa letak kotak dibahagian dalam (yang berbentuk kon), kemudian depa fold jer fabrik disekelilingnya. Pernah jumpa tutorial ni, tapi luper nak save.

Jom perati pulak rose bud mak. Yang ni free hand dan mak susun rapat-rapat - jumlah kain yang mak perlukan juga agak panjang yer.



Jenis kain pun memainkan peranan. Macam yang kelabu ni, walau pun satin tapi jenis yang lain dari yang merah tu. Harga pun lain. Yang kelabu ni mudah sikit nak disiapkan, yang merah pulak, kene belai-belai lama-lama, kadang-kadang kene bukak balik dan macam-macam hal. Tu sebab la harga pun mak jual tak sama.

So seperti yang di tunggu-tunggu, ni lah Tutorial yang mak sempat save itu. Tak pasti lah kalau ini benar-benar dapat membantu. Sebab masa mula-mula mak study tutorial ni pun, mak agak buntu. Doakan mak ada masa untuk buat tutorial ni nanti, ok. Selamat Mencuba! (sila klik gambar untuk enlarge yer)

p.s: kalau suka blog post ni, jgn lupe klik "like" yer. Kalau ramai "like", semanagt sikit mak nak share macam-macam lagi :)




6 comments:

ezzati 8 July 2013 at 21:48  

cantik! terima kasih! boleh cuba lepas ni. lama sangat cari. tapi tak berapa nak faham.

FA MAKHTAR 13 September 2013 at 17:21  

Salam kak..
sy pernah bukak balik rose yg org jual ready made tu(design yg diacu-acu tu). tak ada pun kak yg kon tu..rose tu just lipat2 dan guna gam je..
sy bukak je pandai..try buat balik x jadi2 walaupun ada bekas lipatan. yg memula (asas utk jadi dia mcm kon tu) yang payah..

Jahitjahitan 13 September 2013 at 20:24  

saya pernah bukak dan pernah jumpa :)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP