Tutorial DIY Bunga Telur Crepe - Bahagian 1

>> 8 June 2015

Assalamualaikum

Seperti yang pernah di janjikan, hari ini saya akan menulis tutorial diy cara-cara untuk membuat bunga telur dari kertas crepe. Bagi yang akan melangsungkan hari perkahwinan tidak lama lagi, di harap tutorial ini akan dapat membantu anda untuk membuat persediaan dengan lebih awal dan murah.

Kos
Percaya atau tidak, dua tahun lalu, sekuntum bunga crepe ni kalau di tempah di kedai, harga nya tidak kurang RM2 sekuntum. Bayangkan kos yang anda perlu keluarkan kalau nak di letak di kiri kanan pelamin, kurang2 kene ada 50 kuntum setiap pasu.


Ketika saya melangsungkan perkahwinan saya pada penghujung tahun 2013, saya membuat sendiri tidak kurang 200 kuntum bunga telur ini dengan kos tidak mencecah RM100 pun. Sebabnya, kos sehelai kertas crepe ketika itu hanya diantara RM0.60-RM0.80 sehelai (lain kedai lain harga) dan setiap keping anda dapat membuat 3 kuntum bunga. Bahan2 lain pun tak mahal mana.


Untuk tujuan ini, saya akan membahagikan tutorial ini kepada 3 bahagian
Bahagian 1 - membuat bunga telur
Bahagian 2 - membuat riben hiasan
Bahagian 3 - assemble kedua diatas menjadi bunga telur dan tips.

Ok tak payah borak lama, jom kita mula  


1. Sediakan bahan2:
 - Kertas crepe - boleh buat satu warna atau berlainan warna - untuk tutorial ini saya hanya menggunakan satu warna (kuning cair). Untuk warna kombinasi, saya akan terangkan dalam bahagian 3
- Dawai no 26 - sebatang boleh dapat 2-3 kuntum bunga
- Dawai no 28 - sebatang boleh ikat 4-6 riben
- Riben 1/4 inci - potong 15inci - 4 keping (warna biru)
- Riben 1/2 inci - potong 12inci - 4 keping (warna kuning)
- Lidi untuk batang bunga telur
- Bekas bunga telur
- Pelilit batang - saya guna warna hijau
- inti bunga - 2 warna - sukati nak warna apa.
- Pemotong dawai
- Gunting






2. Bentang kertas crepe. Dan potong ikut gambar di bawah ni. Yang bahagian paling panjang boleh bahagi 3 dan yang pendek sikit bahagi 4. Semua dapat 12 = 3 kuntum bunga.  ( Sori gambar saya tak ambil)

 3. Ambil 4 keping



4. Stack kan keempatnya. ( stack tu tindan ker? entah)



 5. Lipat kipas anggaran 0.5-1cm setiap lipatan sampai hujung atas


 6. Lipat sampai jadi macam kipas. agak2 bahagian tengahnya, kapit sikt pakai pemotong dawai tu (utk bagi kemas). so ada side kipas kiri dan kanan


7. Ikat bahagian tengah dengan dawai no 26


8. Potong hujung kedua2 "hujung kipas" jadi runcing. Perhatikan anak panah pada rajah bawah tu saya namakan "longkang" iaitu bahagian yang telah di ikat dengan dawai tadi. Penting untuk step masa nak letak inti bunga nanti.

 

9. Tarik lapisan paling atas jadi macam rajah di bawah. Ulang untuk side kipas kiri dan kanan. Pastikan lapisan paling atas di tarik semaksima yang boleh tapi jangan sampai koyak, ok sebab kertas crepe ni agak nipis juga



10. Ulang untuk semua lapisan sampai habis
 


11. Siap

12. Ambil inti bunga, anggaran 6- 10 setiap warna. Ikat pada bahagian tengan dengan dawai 28


13. Selitkan inti bunga di tengah2 bunga crepe yang dah siap tadi, dan lalukan dawai ikut "longkang" tadi


 14. lilitkan kedua dawai bunga dan dawai inti bunga seperti dibawah


15. Siap. ( sori, kat belakang tu ada iklan kain pelikat cap mangga lah pulak)


Belum siap sepenuhnya lagi. Saya akan sambung bahagian 2 cara-cara untuk membuat riben hiasan pula - gambar bawah. Tunggu


3 comments:

aNA Nadzirah Ahmad 16 June 2016 at 12:07  

Salam kak, akk buat berapa awal sebelum majlis ya? Warnanya luntur taj?

Eyffa Mazlan 10 August 2016 at 12:43  

ukurannya berapa inci ya?

Ros Ros 14 August 2016 at 22:04  

2 bulan sebelum.ok je tak luntur

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

My Photo
Ros Ros
Passionate about sewing, embroidery and crafts, love to read and write, to give and receive, and to self-nurture. 
View my complete profile

Followers

Google+ Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP