Tutorial DIY Gubahan Untuk Hiasan Hantaran Perkahwinan - Bahagian 2

>> 6 May 2015

Assalmualaikum

Seperti yang di janjikan, hari ni saya menyiapkan tutorial ini no matter what. Rasenye berhari2 juga nak kumpul semua gambar2 yang bersepah2 dalam kamera, folder komputer dan fon, termasuk nak edit gambar lagi (part paling malas nak buat). Kalau tulis novel, mungkin dah siap kut sebuah.

Seperti ditulis dalam blog entri terdahulu , tutorial ni adalah untuk menunjukkan cara2 untuk menggubah bunga2 plastik untuk dijadikan hiasan kepada barang2 hantaran perkahwinan, seperti gambar di bawah ni.  Macam mana nak letak dalam bekas/dulang hantaran nanti, boleh ikut kreativiti masing2. Boleh tengok foto contoh di bawah sebagai rujukan

Tema biru-pink semasa perkahwinan saya. Gubahan yang dah siap sebelum di letak di atas bekas/dulang hantaran

Hantaran samping baju melayu yang telah siap di hias


Tema purple. Gubahan yang telah siap dan di letak di atas bekas hantaran.

Hantaran kasut yang telah siap di mekap

Ok jom mula.

1. Sediakan bahan2 - gunting, pemotong dawai, pembalut batang bunga, cable tie (dalam plastik yang ada 1 tu je- klik link kalau nak jelas lagi), dawai bunga saiz 26 dan 16.




2. Bunga - ikut la tema masing2. Sebab tema ni warna purple, saya pilih kuning dan cream sebagai temannya. Boleh ikut masing2 nak pakai bunga apa. Masa beli tu, buat la kiraan matematik sikit agar beli  bunga dengan secukupnya, ikut jumlah dulang hantaran yang nak di buat. ( yang ni ada 7 dulang semuanya). Lebih sikit pun tak pe, untuk penuhkan ruang2 yang kosong kalau ada





3. Leraikan tangkai2 setiap tangkai yang ada bunga seperti di bawah. Guna pemotong dawai. 


4. Susun bunga jadi 2 set - set A (atas) ada 4 tangkai bunga dan set B (bawah) ada 5 tangkai bunga. Kalau perasan, ada 2 set yang berlainan. (Macam tema biru-pink saya dulu 2 set tu sama. ). Ikut selera masing2.



5. Ambil dawai saiz 16 dan potong dua. Lepas tu ambil pembalut batang bunga dan lilitkan sedikit dari hujung atas sampai agak2 kuat memegang dawai. Berhenti dan jangan potong.




6.Ambil tangkai bunga pertama yang dah dipotong dari set A dan sambung lilitan tadi pada dawai tadi ke arah bawah sampai agak2 kuat dan tak tercabut - dalam 2 cm macam tu. (pemilihan tangkai bunga mana yang nak start dulu ikut kreatif masing2 lah ye). >Berhenti dan jangan potong.


7. Sambung proses seterusnya dengan tangkai bunga ke 2. Letak agak2 dibawah sikit dan lilit lilit lagi..



8. Ulang proses yang sama untuk tangkai ke 3. Yang ke 3 ni saya letak di sisi kanan tangkai bunga ke 2



9. Ulang proses yang sama untuk tangkai ke 4 - sisi kiri


10. Habiskan lilitan sampai ke bawah dan baru potong. Siap set A


11. Ni lah hasilnya.



12. Ulang proses yang sama untuk set B.



tangkai 1 - hujung atas
tangkai 2 -bawah
tangkai 3 -sisi kiri
tangkai 4 -sisi kanan
tangkai 5 -sisi kiri (kebawah sikit)

13. Set B siap. Anda boleh adjust2 sikit bunga2 tu ke arah yang anda mahu.


14. Temukan set A dan B yang dah siap seperti dalam rajah - pandangan belakang


15. Dan rapatkan - pandangan hadapan


16. Ambil cable tie dan ikat keduanya dari belakang.




17. Siap, dan kedua2 hujung yang terlebih panjang boleh lah di potong


18. Siap, jom panggil yang siap ni set C . Adjust2 sikit bunga2 tu agar nampak cantik dan berselang2 warna. Lepas tu boleh lah start hiaskan pada bekas/dulang hantaran, contohnya pada ruang sudut seperi gambar dibawah. Dan boleh la letak kasut ke, beg ke, samping ke atas dulang tu.

Bila dah letak kasut (contohnya) dan kalau nampak ada ruang2 kosong lagi, buat lagi set C lagi dan penuhkan ruang2 kosong tu sampai cantik. Boleh juga nak combine set C yang dah siap ni dengan set A atau set B - satu dulang ni boleh sukati nak letak set apa pun dan banyak mana pun. Tu sebab jangan beli bunga ngam2..kasi lebih sikit yer. Kawin kan sekali.






19. Bila dah agak2 confirm, ambil dawai saiz 26, potong sikit dan ikatkan set2 yang dah anda letak tu pada dulang hantaran agar nanti tak la terjatuh atau terbarai dari dulang.Tak payah kuat2 sangat sbb nanti nak bukak balik jugak.


 20. Bila dah selesai majlis, bukak semua dawai 26 tu dan potong cable tie (tengok step 16), asingkan balik set A dan B. Lepas tu cucuk la atas span dan hias dalam pasu ikut kreativiti masing2.


recycle jadi hiasan meja pulak.- tiada pembaziran :)

ok sekian dan selamat mencuba.
p.s: ade ke sape2 berminat nak tutorial bunga telur kat bawah ni. Sila tinggal kan komen "saya mahu" kat ruang komen yer. Kalau ada sambutan nanti saya buatlah.








3 comments:

toko bunga papan surabaya 081249123012 20 March 2017 at 16:18  

terimakasih atas sharing ilmu dan pengetahuannya . semoga selalu menjadi manfaat bagi semuanya. salam sukses selalu . amin

Kaknis 3 September 2017 at 19:11  

Nak tnya berapa bajet utk semua tu??

Kaknis 3 September 2017 at 19:11  

Nak tnya berapa bajet utk semua tu??

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP