DIY - Doorgift Perkahwinan

>> 1 January 2015

Salam

Selamat tahun 2015. Hari ni nak clear folder gambar 2014. So DIY yang simple ini perlu di blogkan- DIY  menghias doorgift perkahwinan menggunakan bow dari satin riben.



Tahun lalu, saya telah mendapat assignment dari kakak2 ku yang tercinta, untuk menyediakan 30 pieces doorgift untuk majlis perkahwinan saudara kami yang telah berlangsung pada bulan disember yang lalu. Pencarian Doorgift untuk special guest ini telah berlangsung di Nilai 3 dua minggu sebelum majlis perkahwinan tersebut iaitu menghampiri tarikh sebelum kene soal siasat - kenapa tak beli2 lagi, ha?.

So, selepas pusing2 satu Nilai 3, maka ini lah doorgift yang telah menjadi pilihan hati, labu kristal yang comel ni. Mendapat approval dari penasihat tak bergaji cum En driver, iaitu En Suami :)




Yang menariknya masa survey tu , terdapat beberapa buah kedai menjual barang2 perkahwianan yang menjual doorgift yang sama, tetapi dengan harga dan cara packing yang berlainan. Ada yang menjual nya tanpa bekas plastik dan telah di rejek oleh saya awal2 sebab nanti susah nak packing.

Hasil siasat En suami pula mendapati, kedai selang 2 pintu dari kedai yang saya beli, ada menjual doorgift yang sama dengan harga kurang RM1 dari harga yang telah pun saya bayar! So, untuk pmbelian 30 unit ini, saya telah kerugian Rm30 erk...moral yang dipelajari : jangan underestimate kedai2 yang bersaiz lebih kecil, kerana mereka menawarkan harga yang lebih murah dari kedai2 yang bersaiz besar dan kelihatan gah :) 

Ok berbalik kepada DIY yang telah di janjikan. Sampai rumah je, saya pun telah menambah baik doorgift ini dengan DIY membuat bow riben yang simple ini. Anda bole tgk DIY bow ni kat pinterest ada banyak berlambak2. Yang saya jumpa, yang pakai sudu ni- poradokhandmade.


So memula buat la bow riben ni sebanyak 30 unit. Saya menggunakan riben satin 1 inci, berwarna hijau katak pisang, iaitu warna tema majlis ini.


Lepas dah siap bow riben ni, ambil riben satin yang sama warna bersaiz 1/4 inci dan jarum sulam riben yang. Buat ikutla step2 ini





Bila dah siap, amik hotgun dan lekatkan hujung riben 1/4inci kat leher labu yang comel  ni. Yg bagusnya gam sikit kat bow tu juga agar bow tu tak terbuka.


Tada..dah siap. Kalau upah kedai buat ni, mau up lagi RM2-3 ringgit setiap unit.




 29 semua, sbb sebijik pecah..tu la tak periksa betul2 masa beli :)

 

Moga DIY ni dapat membantu anda yang akan membuat majlis perkahwinan untuk berjimat cermat. 2015 ni tahun inflasi u'ols. Bye

4 comments:

cardbymyan 2 June 2015 at 14:09  

printed paperbag & sticker, utk doorgift etc... jom tgk blog kami :) cardbymyan.blogspot.com

Aini 31 October 2015 at 09:48  

Hai bride to be, bakal pngantin sekalian!!!!

Kami ada menjual door gift dengan custom made design, siap cetak boleh letak nama pengantin, tarikh, ucapan, gambar dan sebagainya dengan harga murah dan berpatutan.


~ Surah Yasin Custom Made
~ Buku Doa Amalan Harian Custom Made
~ Tasbih Mini
~ Kalendar Mini
~ Wedding Guest Book
~ Wedding Photo Props

Hubungi Kami Untuk tempahan dan Maklumat Lanjut
sms/whatapps : 0127164176
https://www.facebook.com/CuteCreativeCreation
http://cutecreativecreation.blogspot.com

Anonymous,  13 March 2016 at 22:57  

As'salam sis. Nak tya, agak2 sis ingat lg x name kedai yg sis beli doorgift ni? Nilai 3 kn? Tq2.

Jahitjahitan 18 March 2016 at 12:08  

Wsalam...maaf sis, dah x ingat

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP