Kisah Reben dan Baju Kurung

>> 9 February 2012






For English version, click here


Tidak terfikir, akan mendapat tempahan baju kurung kanak-kanak dengan hiasan sulaman reben ( ribbon embroidery ). Jujurnya, sudah agak lama tidak menjahit baju kurung, kali terakhir mungkin lebih 5 tahun dahulu. Menjahit baju bukanlah menjadi masalah, tetapi menjahit reben pada baju kurung adalah satu pengalaman yang baru.


Untuk baju kurung yang diperbuat dari fabrik linen ini, kekemasan sulaman reben ( ribbon embroidery ) di bahagian belakang perlu di titik beratkan, bukan sahaja agar si pemakai akan berasa selesa (dan tidak merasa gatal), tetapi juga agar kukuh untuk dipakai dan di cuci tangan.

Fabrik yang digunakan adalah dari jenis linen, berwarna putih dan agak see-through. Terfikir lama juga untuk memilih design dan jenis reben yang bersesuaian. Perlu mengambil kira usia kanak-kanak 9 tahun yang pasti lasak dan aktif. Oleh itu, saya hanya menggunakan teknik "straight-stitch" dan hanya menggunakan reben satin.

Kebetulan, ketika itu baru sahaja menyiapkan projek punch-needle yang pertama. Jadi timbul idea untuk membuat eksperimen - iaitu menggabungkan sulaman reben ( ribbon embroidery ) dengan tenunan punchneedle.

Tenunan punch needle sebenarnya mudah terlerai, kecuali jika di tenun dengan rapat dan dengan keluasan yang besar. Untuk projek ini, hanya bahagian tengah bunga sahaja yang perlu di tenun. Tetapi kerana usaha adalah tangga kejayaan, setelah kajian dan ujian di buat, maka design yang tahan lasak ini telah berjaya dihasilkan.    



gabungan sulaman riben dan punchneedle


Walau design nya agak simple, keseluruhan proses menjahit nya agak mengambil masa. Pertama kerana perlu kekemasan di hadapan dan belakang. Kedua untuk memastikan reben dan floss (untuk punchneedle) yang digunakan adalah kukuh, maka setiap kuntuman perlu di jahit tangan semula, satu persatu dari sebelah belakang.

baju yang telah siap di sulam riben




Hasil akhir.
baju yang telah siap

gembira di pakai


Sekiranya anda berminat untuk membuat tempahan, sila emailkan kepada EarnIdeas96@gmail.com.

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP