Latchhook - Bahagian 1

>> 16 February 2012

For English version, click here

alatan untuk menenun

Mari menenun karpet!

Saya ada menyebut tentang punchneedle dalam entri sebelum ini. Punchneedle dan Latchhook adalah 2 teknik membuat karpet yang berlainan, menggunakan jarum, benang dan fabrik (untuk Latchhook dipanggil kanvas) yang berlainan, tetapi memberi "finishing" yang sama-tetapi-tidak serupa. Sejak awal 2010, saya mencari bahan-bahan untuk membuat punchneedle, tetapi saya telah berjumpa dengan Latchhook terlebih dahulu. Begini kisahnya.


Sekitar bulan May 2010, saya telah menghadiri kursus berkaitan IT selama sebulan di Petaling Jaya. Di sana saya telah berkenalan dengan seorang teman baru berbangsa cina. Pada mulanya, kami hanya banyak berbincang tentang perkara-perkara berkaitan kursus. Lama-kelamaan, saya mendapat tahu beliau juga adalah seorang yang kreatif dan meminati bidang jahitan dan hiasan. Pada suatu hari, saya bertanya kepada beliau

Saya: You tau mana nak cari barang untuk punchneedle
Teman: Apa itu punchneedle
Saya: Ala, yang untuk buat carpet tu
Teman: oo..I pun ada buat. Nanti I belikan untuk you

Selang beberapa bulan, selepas waktu pejabat kami telah berjumpa untuk makan malam. Saya menunggu-nunggu, kerana pada hari itu, beliau sedikit lewat. Tidak lama, dari kejauhan saya melihat beliau berjalan cepat-cepat, membawa bersama, sebuah beg kertas yang bersaiz agak besar.

Teman: Ni  barang punchneedle untuk you
Saya: What! I love you friend. Thanks

Kami bergegas mencari tempat makan, bukan kerana lapar, tetapi kerana saya tidak sabar melihat set punchneedle yang telah dibelikan. Sampai di tempat makan, saya terus menyelongkar beg kertas:

Saya: Ini bukan punchneedle
Teman: You cakap untuk carpet, so inilah.
Saya: Jarumnya lain
Teman: Ye ke?
Saya: So, ini nama nya apa
Teman: I panggil carpet sahaja. Anyway this is a gift for you.
Saya: Thank you. Macam mana nak buat, I tak tau
Teman: Nanti I ajar.
Saya: Great!.

Selepas sebulan, saya baru mengetahui bahawa set jarum yang di berikan itu dipanggil Latchhook.

Hasil Latchhook akan saya kongsi dalam entri hadapan. 





0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP