Kraf Reben (Ribbon Embroidery): Pengenalan

>> 2 January 2012

Awal dahulu, pegetahuan saya mengenai sulaman reben ( ribbon embroidery ) hanyalah untuk hiasan meja. Perlu berdaun plastik dan berbalut tangkai nya.

cubaan pertama

Sekitar hujung tahun 2010. Ketika menyelongkar deretan rak buku di MPH, ternampak sebuah buku tempatan yang bertajuk Sulaman Reben, tulisan sifu tempatan, yang ketika itu belum saya kenali. Di dalam nya terdapat 10 teknik membuat bunga dari reben, dengan pelbagai dekorasi dan "final produk menarik untuk gubahan meja. Salah satu teknik yang dinamakan bunga Fushia, telah menarik perhatian saya. Teknik ini menggunakan rreben bersaiz 2 inci, tetapi tidak di nyatakan pula saiz terakhirnya. Kerana ingin tahu, saya terus ke kaunter dan membuat pembayaran.


Di dalam perjalanan pulang, saya telah sempat pergi ke kedai kraf dan mendapat kan beberapa jenis reben. Selepas seminggu, ini lah hasilnya.


koleksi bunga untuk hiasan meja


Ketika itu, tidak tahu sebenarnya terlalu banyak produk yang boleh di hasilkan dari sulaman reben. Bersambung lagi selepas ini ;)

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP