Hari Kraf Kebangsaan 2012

>> 28 March 2012

For English version, click here

Hari Kraf Kebangsaan datang lagi - sebuah pameran tahunan yang penuh dengan kepelbagaian dan keterujaan.

Alhamdulillah, penulis terdorong untuk ke sana dengan menaiki kenderaan sendiri. Dalam suasana hari yang mendung dan mencuakkan, kenderaan selamat di letakkan di parkir "biru", kemudian menaiki shuttle yang disediakan untuk ketapak pameran. Penulis membayangkan bagaimana jika diri sedang menunggu-nunggu shuttle di stesyen LRT Ampang Park, kerana selepas itu mendapat tahu, perkhidmatan shuttle hanya ada di stesyen KLCC di Jalan Binjai. Setiba di sana, penulis berdiri dengan agak lama sambil membaca jadual perkhidmatan shuttle di Ampang Park dengan penuh kehairanan.

Seperti tahun-tahun dahulu, gerai tekstil dan produk pakaian memonopli ruang pameran. Penulis hanya berkawat laju, sambil membalas senyuman-senyuman penjual yang sedang memenangi hati pelanggan.

Gerai Tekstil - songket
Ada persembahan kesenian

samada tersalah pakaian atau tema pameran

Saya menegur seorang adik dan bertanya "dia ni familiar tapi siapa ya". Jawabnya pendek - Isma


Sebaliknya, penulis menghabiskan masa berkualiti di gerai-gerai ini:

hasil rotan

hasil mengkuang

hasil ukiran kayu

mengkuang lagi

kraf dari tali

bantal hiasan
Dalam berjalan-jalan, penulis terhenti dengan agak lama di gerai ini. Suasana sedikit sunyi, mungkin kerana ramai yang sudah hampir melupai hasil seni tekad ini. Rupanya, penjual kedai ini juga amat teruja dengan kehadiran penulis. Beliau sendiri mengakui, agak sukar mencari pengganti untuk meneruskan usaha seni ini.

Untuk rekod, ibu penulis pada suatu masa dahulu, adalah seorang yang berkebolehan membuat pelbagai produk dari hasil tekad ini. Apabila usia berlalu, maka tiada lagi minat untuk meneruskan, dan hasil-hasil lamanya sekadar menjadi pameran dan di makan hari dengan perlahan-lahan.

Penulis menghantar pesanan ringkas sms kepada kakak dengan gembira, pencarian kami telah berjumpa. Kami telah lama bercita untuk meneruskan waris-jari-ibu ini, tetapi tersekat dengan pelbagai halangan dari segi bekalan dan pelbagai ALASAN. Sesuatu yang amat menggembirakan di perolehi pada pameran pada tahun ini.





Akhirnya, sesuatu untuk di bawa pulang



0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP