Menjahit dan Kesihatan Tulang Belakang - Pengenalan

>> 21 March 2012

Bagi yang mencintai, menjahit adalah satu aktiviti yang mengasyikkan. Kadang kala aktiviti menjahit boleh melarat sehingga lupakan minum dan minum, malah masa tidur juga di abaikan. Itu lah kurniaan kuasa cinta; mencintai jahitan sama sahaja seperti mencintai manusia - boleh jadi makan tidak akan kenyang, mandi tidak basah dan tidur tidak lena pun tidak mengapa.

Satu aspek pengabaian yang sering di pandang ringan oleh si penjahit adalah kesihatan Tulang Belakang. Tidak dinafikan, apa-apa sahaja hobi pasti akan melekakan. Yang membezakan, sama ada berlaku pergerakan fizikal yang minimum atau optimum dan kesannya kepada kesihatan tubuh badan.

Kita mungkin tidak sedar bahawa keseluruhan aktiviti menjahit adalah panjang tetapi membataskan banyak pergerakan. Biar nampak seperti banyak pergerakan fizikal yang perlu dilakukan seperti melukis, memotong dan menjahit, berkemungkinan, 80% dari seluruh masa ini diluangkan secara ekslusif untuk proses menjahit sahaja. Disinilah masalah akan bermula, kerana biar menggunakan mesin jahit, atau hanya menggunakan tangan, proses menjahit yang memerlukan penelitian dan ketekunan yang tinggi, akan menyebabkan si penjahit duduk dengan posisi yang sama dalam tempoh yang panjang. Ini akan memberi satu jenis disiplin yang tidak sihat, yang akan membahayakan kesihatan Tulang Belakang. 


Mengikut sumber sebuah kedai online terkemuka di Australia yang menjual produk kesihatan berkaitan masalah sakit belakang, 80% dari populasi dunia menghadapi masalah sakit belakang. Akibatnya, banyak aktiviti dan rutin harian tidak dapat dijalankan. Bayangkan dalam setiap 10 orang, 8 orang adalah penghidap  sakit tulang belakang. Dan dari 8 orang itu, mungkinkah 3 orang adalah yang bekerjaya sebagai tukang jahit dan kesemua mereka menghadapi masalah sakit tulang belakang?

Mungkin tuduhan ini releven kerana fakta-fakta berikut:

1. Kebanyakan kes sakit belakang adalah disebabkan masalah mekanikal - bermakna tidak disebabkan oleh masalah kesihatan yang rumit seperti radang arthritis, jangkitan kuman, kanser dan luka.

2. Punca utama masalah sakit belakang  adalah kerana kurang pergerakan atau beraktiviti, kurang pergerakan fizikal dalam tempoh yang panjang dan kerap.

Fakta ini agak merisaukan kerana saya yakin 80% dari tukang-tukang jahit di malaysia adalah masih jelita dan berada dalam kategori umur berikut:

"Masalah sakit belakang adalah paling kerap dihadapi oleh meraka yang berusia kurang 45 tahun!"

Selain itu, penting juga untuk melihat kesannya pada sumber kewangan.

"USD 50 Billion dibazirkan oleh penduduk Americka setiap tahun untuk merawat sakit belakang.

Penat membuat upah menjahit, akhirnya duit pergi ke poket doktor!

Saya akan menulis tips-tips yang berguna untuk mengelakkan atau meminimumkan kebarangkalian mendapat sakit tulang belakang di dalam entri hadapan.

Akhir kata, sayangi Tulang Belakang anda!




2 comments:

armouris 8 April 2012 at 14:20  

terjumpa info ni, juga pasal tulang belakang… sharing is caring :) - Masalah Cakera Tulang Belakang

Jahitjahitan 8 April 2012 at 14:58  

Hi Armouris, glad you share. Thanks ;)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP