Tudung - Resume Lama

>> 21 March 2012

Ya, saya juga pernah menjahit tudung, tetapi sudah agak lama meninggalkan bidang jahitan ini, kerana faktor kos dan mendapatkan bekalan kain agar dapat bersaing harga.

Kali terakhir saya menjahit tudung dengan serious hampir 2 tahun yang lalu. Secara kebetulan, seorang kenalan telah terlihat tudung yang dijahit oleh saya sendiri dan berminat untuk menempah tudung-tudung beliau agar dapat mengikut ukuran beliau yang inginkan tudung yang lebih labuh agar dapat menutup aurat dengan lebih sempurna. Pun begitu, beliau juga mahukan ukuran yang tepat pada bahagian bahu, agar elok tidak terlalu panjang dan kelihatan seperti memakai telekung. Mungkin kerana berpuas hati dengan "customization" telah saya lakukan dengan sempurna, lalu hampir kesemua tudung-tudung beliau selepas itu di tempah kepada saya. Dan pada ketika itu juga,
saya mula mendapat tempahan jahitan tudung dari kenalan dan sahabat yang lain.

Namun, sejak akhir ini, banyak bekalan tudung-tudung telah siap di bawa masuk dan di jual dengan harga yang lebih murah. Tudung-tudung ini di beli pukal dan di jahit di luar negara dengan tenaga penjahit yang lebih murah. Antara satu lagi sebab kenapa banyak berlaku pengaliran mata wang ke luar negara - dilema antara menjadi pengguna berhemah atau mempertahankan negara yang berdaulat.

Jenis segi tiga pendek
 
scallop

buttoned

labuh

segi tiga labuh

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP