Punch Needle

>> 5 April 2012

Bila bercerita tentang punchneedle, ramai yang berkata - dulu masa zaman sekolah cikgu pernah ajar. Ada juga yang tidak pernah mendengar tentangnya, seperti saya. 

Segalanya secara kebetulan. Pada suatu hari, ketika menyusuri dan meramaikan pejalan kaki di Stesyen LRT KL Sentral, sebuah buku di atas rak jualan buku terpakai telah menarik perhatian saya. Seperti biasa, saya membelek-beleknya dengan begitu lama, menikmati setiap keindahan gambar-gambar tenunan dan jahitan punchneedle yang ada didalam nya. Setelah selesai membuat pembayaran, saya kembali asyik membelek-belek buku ini di dalam LRT dan di pejabat. 

Agak lama juga selepas itu, baru saya menemui sebuah kedai yang ada menjual alatan-alatan untuk jahitan ini. 



Anak ayam kuning - menggunakan 3 strands floss
Alat-alatan wajibnya

Punchneedle utk 3 strands floss, 6 strands floss, gauge dan Needle threader

6 strands floss
Teknik menenun punch needle sebenarnya agak mudah. Floss hanya perlu di "cucuk-cucuk" kepada fabrik sehingga memenuhi ruangan patern yang terlah dilukis terlebih dahulu pada fabrik yang digunakan.  Bagaimanapun, tidak semua patern adalah sesuai menggunakan 3 atau 6 strands floss. Secara umumnya, semakin "detail" patern yang dilukis, lebih kecil saiz floss yang diperlukan.

 
Projek punchneedle pertama

Bunga - menggunakan 6 strands floss, weaver's cloth DMC (cotton)

4 comments:

Unknown 30 August 2013 at 15:10  

d mana nak dapatkan punch needle ni ... lama dh cari tpi x jumpa

Jahitjahitan 30 August 2013 at 22:37  

yang murah utk 3 strands benang saya beli di kedai kraf di usj (tak ingat nama kedai)..yang jenis mahal ada jual di kedai kraf di ampang park - tingkat 2. ada jual kit juga.

BoNDa 13 April 2015 at 23:53  

Kak ros.. ade fb x??

Jahitjahitan 8 June 2015 at 09:47  

Facebook.com/jahitjahitan

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP