DIY: Membaik-pulih (Alter) Tudung dengan Kesan Cela yang Degil

>> 19 September 2012

Read this in English

Tutorial ini saya tujukan khas buat kekanda yang berada di kampung dengan 2 ucapan - 1. Sori kak, sebab telah memeram lama tudung ini 2. Lain kali kalau nak buat "pembedahan dagu", jangan lupa buka tudung dahulu :)

(foto: Bahagian yang tercela - kelihatan seperti kesan darah atau terkene getah buah mangga.)



Ada masa kejadian tidak di ingini seperti ini, akan berlaku. Tudung kesayangan tercela dan tidak dapat di gunakan lagi. Tercela di "spot" yang tidak boleh disorokkan.

Tudung "Scallop" yang telah tercela - kain jersey grade 1 yang dibeli tanpa diskaun ( kualiti di akui oleh si pemakai)

Menjadi tudung kesayangan pasti ada sebab-sebab tersendiri. Mungkin hadiah dari orang yang di kasihi. atau potongan dan jahitan yang sesuai dan sedap di pakai. Atau mungkin kerana jenis fabrik yang sejuk dan terletak elok di pipi dan kepala. Atau kerana memberi rasa "cantik" setiap kali memakainya. Moralnya - jangan buang/scrap dulu, mungkin boleh lagi di selamatkan dan di masukkan ke wad "ICU", seperti ini.


Langkah 1: Ukur lebar antara hujung awning dan bawah dagu - 3 inci




Langkah 2: Tetas awning (atas) dari badan tudung (bawah)


Langkah 3: Ukur lebar bahagian yang tercela dan yang akan di buang (2) Buat garisan di sepanjang nya (mengikut bentuk asal tudung)


Langkah 4: Potong


Langkah 5: Tandakan bahagian tengah awning (atas) dan badan tudung (bawah)


Langakah 5: (1) Temu dan pinkan ke dua-duanya (2) jahit


Langakah 6: (1) Ukur semula dan tandakan 3 inci dari hujung awning dan bawah dagu. Lebihan dari bahagian ini akan di buang) (2) Buatkan garisan "flat" kira2 1 inci (3) Buat garisan melengkung dari hujung (2) sehingga bertemu semula jahitan basi hadapan (4) Jahit



Langkah 7: (1) Jahit tepi sambil memotong bahagian yang terlebih dari langkah (5). (3) Jahit tepi disepanjang garisan awning dan badan tudung yang telah di temukan dalam Langkah (5)


Langkah 8: (1) Lipat dan pin disepanjang garisan awning - badan awning yang telah di jahit tepi. (3) Jahit dengan kemas (dari bahagian luar)

 

Sudah siap - tiada lagi kesan cela dan boleh di pakai semula

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP