Bunga Satin hand-dye untuk pengantin baru

>> 7 May 2013

Pasca PRU13 - cuti percuma untuk negeri Selangor.

kuntuman ke 2 - my heart fell (syok sendiri)

Mendapat tempahan bunga fabrik dari seorang pelanggan beberapa hari yang lalu, agak urgent juga sebab beliau bakal menjadi pengantin baru. Permintaan nya sedikit detailed, mahu warna cream yang ada sedikit warna biru. Perlu di matchkan dengan baju pengantin yang berwarna cream, dan ada taburan manik-manik biru. (siap kasi gambar baju pengantin yang glamer tu) Dan bunga fabrik satin ini akan di jahitnya sendiri di kasut. Bakal pengantin lagi kreatif dari tukang jahit !


Fabrik satin berwarna cream sebenarnya ada. Tapi saya dah scrap ke tepi kerana kualitinya yang kurang best, dan tak berapa cantik setelah di test dijadikan bunga. So option yang ada  - hand dye satin putih sehingga bertukar warna seperti yang di order. 

siap 2 kuntum

Cabaran pertama - dye satin macam yang customer mahu telah selesai. Buat aje, kalau tak sesuai maknanya tak de rezeki. Tu antara risiko yang saya selalu ambil, sebab selalunya bila bunga dah siap, gambar akan di ambil dan di email kepada customer. Kalau ok, baru mereka bayar dan proceed untuk penghantaran. So far, alhamdulillah tak pernah lagi yang kene reject. Sebab kalau nak suruh bayar siap-siap, takut mana tau datang ajal sebelum sempat bunga siap, akan terhutang pula di sana nanti.


Seperti biasa, proses meng dye akan mengambil sedikit masa dan juga ruang (ruang untuk menyidai). Sementara menunggu, layan result PRU dulu


setelah letak pin - testing pada t-shirt yang di pakai, bahagian blur adalah "aurat"

Cabaran seterusnya: perlu buat 2 kuntum bunga satin yang sama saiz dan sama padan. Secara jujurnya, ini adalah cabaran baru jugs. Sebab mengikut pengalaman hampir setahun lamanya, setiap sekuntum bunga yang dihasilkan selalu nya adalah unik dan tak kan boleh jadi sama dengan yang kuntum-kuntum yang di hasilkan seterusnya. Bayangkan kalau tak jadi, maknenya saya kene ulang proses hand-dye sekali laki. (erk). Alhamdulilah, tak tau kenapa kali ini siap dengan cepat sahaja.   

warna t-shirt yang di pakai pun macam kene je dengan bunga.
Ada beberapa visitor request nak belajar buat bunga ni. Yang request tutorial pun ada. Em, buat masa ni tak terfikir lagi nak buat kursus untuk ini. Sebab sebenarnya bunga ni memang kena buat banyak-banyak-banyak-banyak kali baru jadi. Takut kalau yang datang belajar nanti akan keciwa kalau tak jadi-jadi. 


Selain faktor jenis satin yang dipakai, faktor suhu api masa buat "edging" pun penting juga. Api kene di kawal agar tak terlalu panas atau terlalu sejuk (ada ke api yang sejuk?) Ia juga akan menentukan samada hujung satin tu jadi kembung dengan cantik atau sebaliknya. Kalau tak cukup kembung, instead jadi bulat nanti akan jadi bersegi. Kalau terlebih kembung pun tak cantik juga. Tapi proses yang paling kritikal adalah masa potong kain satin yang licin tu. Bayangkan saya perlu potong setiap keping tu satu-satu dan dengan saiz yang lebih kurang sama sebanyak lebih 20 keping untuk setiap sekumtum bunga (kene potong untuk spare juga, incase ada yang akan rosak masa edging). Kalau tak tau teknik nya, boleh jadi saiz kelopak akan jadi tak sama. Boleh jadi anda akan menangis keboringan kerana spend masa terlalu lama unutk potong setiap kepingan itu.

Pasal tutorial pula, sebenarnya ada je tutorial buat bunga ni di internet. Tapi hampir 80% dari tekniknya telah saya ubah dengan test-test sendiri. 20% lagi tu kalau ikut 100%, maknya bunga tu tak akan boleh di jadikan brooch (sbb belakang perlu flat). Kene cari balik lah dimana, sebab tak ingat bookmark kat mana.

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP