Inner Ninja DIY (jenis biasa)

>> 5 May 2013


5 May 2013, hari mengundi, hari kontroversi. Seperti yang di jangkakan, hujan telah turun dengan lebat sekitar lewat petang, cukup dengan angin, guruh dan kilat. Hujan memberi rahmat kerana terpaksa duduk termenung sebab tak boleh buka pc, tv dan pemenuh masa lapang lain yang memerlukan penggunaan elektrik. Hujan memberi rahmat kerana setelah duduk dengan bosan, saya telah memulakan projek baru - iaitu cuba jahit sendiri fesyen inner terkini, iaitu Inner Ninja.

Inner yang berwarna hitam ni dibeli beberapa hari yang lalu. Pada mulanya kurang berminat untuk mencuba, kerana pada pendapat saya inner yang melekap seperti ini hanya sesuai untuk mereka yang bermuka kecil dan tak temban seperti saya (hee). Namum persepsi itu telah berubah beberapa hari lalu. Setelah menjalankan soal siasat dengan intensif, maka saya telah berjaya membeli sehelai inner ninja cotton berwarna hitam ini. Seperti biasa, saiz lah yang menjadi masalah kerana saiz kepala saya sedikit besar dan panjang. Tapi, saiz ni lah yang so far, paling sedap dan logik untuk di pakai

Ninja sample yang saya beli - hitam, cotton sedikit ketat lah tapi
So, ketika hujan turun lebat, dan kilat sabung menyabung, saya pun memulakan projek ini dengan membuat pola sendiri. Cuma agak-agak sahaja dan adjust sedikit terutama pada bahagian awning dan leher yang saya sengaja besarkan sedikit, untuk tujuan keselesaan sendiri


Pola dengan tarikh lahir - hari ni. Macam tudung juga, ia ada 2 bahagian iaitu "badan" dan "awning"
Teruja nak pakai kain cotton ni, especially yang warna shocking pink ni. Tapi nanti dulu!



cotton dalam simpanan - shocking pink dan kuning raja


Saya pakai kain jersey je dulu. Lebihan dari projek tudung sebelum ni. Tak pikir pun mana "basi" watsoever, potong je. So far semenjak buat soal-siasat pasal inner ninja ni, tak pernah lagi jumpa orang jual inner ninja dari fabrik jersey. Curious juga nak tahu kenapa. Nak tau sebabnya? Jom buat dulu.


guna lebihan kain jersey
Hujan dah berhenti, so jahitan pun bermula, sambil dengar perkembangan pasal PRU13. (tak pasal je hari ni jari ku berwarna biru). Setelah separuh jalan, mesin jahit tepi sempat buat hal. Pisau pemotong kain tak berfungsi. Agaknya sebab dah lama sungguh saya tak pakai mesin ni. Apapun, projek harus di teruskan. Sebab pisau mesin tak berfungsi, so kene potong tepi kain cantik2 sebelum di jahit tepi. (esok kene hantar mesin ke kedai nampak nya)


tengah temukan awning dan badan

Final touch-up. Jahit cover stitch pada bahagian bawah.

final touch-up : jahitan cover stitch

Siap pun!

siap

Perbandingan dengan sample inner yang dibeli, awning dan leher sengaja saya besarkan sedikit

perbezaan dengan yang di beli


Dah siap, maka bermulalah proses "fitting". Setelah di cuba, wah memang sangat selesa! Malah boleh sembunyikan lebihan lemak di pipi juga:) Tak sangka, try sekali terus jadi. Maka pola yang bertarikh 5 May 2013 ini telah saya labelkan sebagai "LULUS" ! (tak perlu editing)


status pola: lulus

Memandang kan ketika ini, saya hanya memakai kain batik, belum makan dan belum mandi, maka untuk tujuan demo, saya pakaikan inner ninja ni pada cik mannequin. Kepala cik mannequin ni sebenarnya sangat kecil berbanding kepala saya, so nampak macam inner ni besar untuk saiz die. Ok juga kain jersey ni, tak de pakai pengeras kain pun. (tengok bhgn awning)

cik mannequin - front view

View bahagian belakang. p.s: pardon, cik mannequin tak pakai baju

cik mannequin: back view

Moral: Kain jersey ni sedikit licin la berbanding kain cotton yang banyak orang pakai tu. Tu sebab orang tak buat pakai kain jersey agaknya sbb nak jahitnya leceh sikit. Dan mungkin juga sebab bila licin, nanti selendang akan senang jatuh. Berbanding pakai pakai cotton, selendang akan "duduk" diam cantik-cantik. Tapi jersey ni ada "volume" lah, saya suka! Apapun yang penting saya rasa sangat selesa sebab inner ni telah di custom-sizekan untuk saiz kepala saya. Kepada yang mempunyai saiz kepala yang besar yang unik mcm saya, saya faham masalah anda. Masalah mu, masalah ku juga.

Kalau ada yang berminat untuk mendapatkan tutorial ni, sila letak komen "ya saya mahu" kat bawah. Kalau ramai yang nak, baru saya buat.

Ok, jom tgh tunggu result PRU13.

19 comments:

Unknown 7 May 2013 at 09:05  

oppps salah comment. "ya, saya mahu"

Jahitjahitan 9 May 2013 at 15:43  

cukup 6 komen, baru saya buat akan ye :)

Nazifa Mazni 14 June 2013 at 21:56  

Nk jugak..sy ADA bli inner ninja tp nmpk rambut tpi pp..klu nk jait nk adjust tang mn ye

Jahitjahitan 14 June 2013 at 22:08  

"rebung" nyer tu terpanjang sangat kot...dagu ngam tak. atau terbesar?

Jahitjahitan 14 June 2013 at 22:10  

Insyallah, nanti saya akan buat DIY ni yer..kene cari balik gambar2 pembikinan nye..

Miza 30 August 2013 at 09:54  

"ya saya mahu"..dah lama teringin nak pakai inner mcm ni tp selalu rs x confident, kena pulak jenis yg melekap kt muka lg la rasa semcm.

Anonymous,  20 September 2013 at 02:22  

Saya nak juga...

hasnita,  19 November 2014 at 13:22  

ya saya mahu..nk pakai dlm telekung solat..

SHUKTI 15 August 2015 at 23:59  

Sis blh mintak no fon...nk belajar menjahit gan sis la

SHUKTI 15 August 2015 at 23:59  

Sis blh mintak no fon...nk belajar menjahit gan sis la

mel 12 April 2016 at 11:50  

Dah ada ke tutorial? 1 meter kain cukup kan?

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP