Tutorial Sulaman Riben (Japanese Ribbon Embroidery) - Siri 1

>> 24 May 2013

Ebook Sulaman Riben ini antara yang paling saya suka dan telah disimpan dengan agak lama di dalam perpustakaan maya komputer. Simpan aje untuk tatapan mata, tetapi tidak mempraktiskannya. Selepas diperam lebih setahun lamanya, malam ini saya nak kongsikan ebook ni untuk penggemar sulaman riben.

Patern 1 - guna teknik flat stitch
Keseluruhan saiz ebook ni agar besar sebenarnya, dan di dalam nya ada 5 patern sulaman reben yang menggunakan teknik-teknik sulaman reben yang berlainan. Sebagai contohnya, bahagian yang saya kongsi kan kali ini menggunakan teknik Flat Stitches yang agak straight-forward. Jadi untuk memudahkan proses mengupload dan mengdownload, saya telah potong-potong saiz ebook ini menjadi saiz-saiz yang lebih kecil.

Dibahagian permulaan ebook ini ada di tunjukkan cara-cara asas untuk menyediakan reben, bagaimana untuk transfer pola ke kain, bagaimana untuk mengemaskan bahagian bawah sulaman dan bermacam bagai. Bahagian jenis-jenis jarum dan alat-alatan kelengkapan menyulam tu boleh diabaikan sebab saya sendiri pun tak faham :)

sketching/ pola untuk patern



Selain itu, ebook ini juga di tulis dalam bahasa jepun (sah-sah lah ebook ini bukan di tulis oleh saya..). Tapi jangan risau. Ebook dalam bahasa jepun kadang-kadang lebih mudah diikuti daripada ebook yang di tulis dalam bahasa inggeris. This is also to explain, kenapa orang jepun boleh maju walaupun mereka tidak mahir berbahasa inggeris.



step-by-step -> tak payah baca, ikut gambar aje

Saiz ebook ni lebih 5Meg besarnya. So sambil-sambil tunggu habis download, bolehlah pegi potong bawang dulu ke, cuci kuali ke atau kacau kucing. Ebook ini anda boleh download disini (sila klik). Patern yang lain akan saya share di dalam blog entri di lain hari. 

O ye, lepas baca atau download, tekan lah like yer. Arigato, thank you. Selamat mencuba



p.s: link untuk bagi credits ebook ni saya tak jumpa. Kepada Cik Puan jepun yang telah menulis ebook ini, thank you.
 

3 comments:

Unknown 7 June 2013 at 20:04  

Saya nak tekan 'like' tp tak jumpa button.
:-)

Jahitjahitan 8 June 2013 at 15:17  
This comment has been removed by the author.
Jahitjahitan 8 June 2013 at 15:19  

Hi sis, pakai browser ape yer..kalau pakai firefox atau ie bole nampak button twitter, fb pinterest and google plus "floating" di bahagian atas, bawah menu browser itu :)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP