Projek Alter Kebaya

>> 7 July 2013

Semalam adalah sambutan hari jadi ke mak yang ke-xx, dan telah berlokasi di sebuah rumah member di Kajang. Excited punye pasal, teringin lah tiba-tiba nak pakai baju kebaya. Selepas selongkar satu almari, akhirnya jumpa la si merah-oren ni. kebaya cotton, ada sulaman dan manik-manik yang cantik. Kali terakhir mak pakai kebaya ni tak ingat la, mungkin 1-2 tahun lalu. Tapi seingat mak, baju ni di pakai hanya beberapa kali je dan tak ingat kenapa. Tapi sebab excited punye pasal, mak pakai jer. Sampai je kat sana dah agak lewat petang. Member-member pun dah lama tak jumpa, so acara nya ala berganti-ganti sembang-sembang, makan-makan dan amik-amik gambar. Sampai rumah je, bile gambar member letak di FB, baru lah perasan telah berlaku satu bencana. Cuba lihat gambar dibawah ini:

gamba di ambil masa kat rumah - sebelum pegi

gambar kat rumah member..gemuknye erk!
So tengok je gambar di atas nun baru lah mak recall, kebaya ni telah tidak menjadi feberet sbb saiz nye yang kurang sedap di pakai. Walaupun saiz nye di label 38, tapi lihat lah bahagian bawah lenagan, pinggang semua nye agak sedikit besar sehingga menyebabkan mak kelihatan sangat gumuk!

So hari ni, mak pun selongkar lah sebakul pola lama. Dalam sebakul tu, setengah dari nye adalah sampah sarap. Lagi separuh pola tudung pelanggan2 lama. Yang tinggal suku paruh adalah pola baju dan kebaya. Aha! jangan tak tau. Kerjaya menjahit mak sebenarnye bermula dengan menjahit baju kurung dan kebaya. Tapi kerana mak kurang memakai pakaian-pakaian ni, maka ilmu ini telah mak tidak manafaatkan sepenuhnya. Ilmu yang tidak di manafaatkan bermaksud apa?


sebakul pola
So ni lah specis itu, yang telah membuat mak kelihatan gumuk semalam.

Dengan bacaan bismillah, maka mak pun mula mencerai-ceraikan bahagian lenagan. Dalam hati Tuhan jer tahu betapa risau nye mak kalau-kalau nanti baju ni berakhir menjadi kain lap




koleksi pola lama, mak terjumpa pola lengan. So dengan senang hati, mak pun trace dan potong ajer.


Pas tu lakar-lakar lebih kurang je pada bahagian keliling lengan dan pinggan, nak kasi kecik sikit. Biar nampak pinggang macam kerengge. 



Tadaa! ini lah hasilnya. Kebaya remake yang terhasil dari ucapan bismillah mak beberapa jam tadi. Frust cik lantai, sebab member dah target akan ada kain pengelap lantai baru :)

depan cermin

pose 1 - syok sendiri

pose 2 - terover syok
Lepas ni mak nak taruk butang katup disepanjang butang-butang yang ada ni. Sebagai langkah keselamatan agar tidak akan di intai-intai dari kiri dan kanan.

6 comments:

Ros Ros 8 July 2013 at 11:10  

hehe..tq...lepas ni nak alter banyak lagi baju lama - yang jarang2 di pakai tapi masih cantik2 :)

aDiLaH aRiSsA 11 July 2013 at 10:16  

Hahaha...raya nanti pakai kebaya sehh...

Ros Ros 11 July 2013 at 11:39  

hehe..buat open house, nanti mak dtg pakai kebaya nie...

Nurul Hamizah 9 September 2013 at 02:37  

Assalammualaikum
Kak leh tlg buat tutorial cara jahit border lace pada baju kurung... huhu

Thanks

Ros Ros 11 September 2013 at 00:35  

Border lace? huhu..mak blom katam lg chapter itu :)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

My Photo
Ros Ros
Passionate about sewing, embroidery and crafts, love to read and write, to give and receive, and to self-nurture. 
View my complete profile

Followers

Google+ Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP