Basic Patchwork & Quilting - Patchwork vs Quilting

>> 4 January 2015

Baru2 ni saya terlihat lapik kaki (floor mat) yang kelihatan seperti patchwork dan di quilt sepenuhnya di jual di sebuah pasaraya dengan harga yang sangat murah. design yang cantik, warna pun sangat menggoda. Poket dah start gatal2, rasa macam nak beli.

Tapi bila di belek2 rupanya corak fabrik je nampak macam patchwork tapi sebenarnya fabrik tu sekeping, tak de cantum2 pun. tapi di quilt sepenuhnya. ok, patchwork dan quilt (quilting) apa beza ya? kenapa ada
yang dijual murah dan ada yang di jual mahal?

Secara jujurnya, ini adalah turning point kepada projek menjahit yang baru sahaja saya selesaikan iaitu menjahit mat dengan teknik patchwork and quilting.

yang ni akan saya DIY kan.
Patchwork dengan quilting tu apa beza?- tanye sekali lagi.

ok, sebelum saya penat2 tulis DIY patchwork dan quilting, mari saya terangkan dulu apa beza keduanya ya. Sebab kedua istilah ni nanti saya akan pakai  dalam DIY tersebut. Takut akan mengkonfiuskan.

Patchwork

2 helai yang saya siapkan berlainan saiz
Definasi yang formal tu saya tak berapa reti nak kasi. Tapi secara basicnya, patchwork ni adalah seni jahitan yang mencantumkan kepingan2 fabrik kecil untuk menghasilkan sekeping fabrik yang besar. Bila dah jadi besar, baru la bole buat end produk macam selimut, cadar, sarung bantal, sarung cushion dan....floor mat :)


3 fabrik sama saiz berlainan warna dan motif

Kenapa nak susah2 potong fabrik yang besar jadi kecik untuk jadikan dia besar balik. Kalau org lelaki baca ni, sure dia kata perempuan ni komplikated kan?

Ok, here comes the explanation. kalau ikut pembacaan saya, asalnya zaman dulu fabrik tak dijual macam sekarang, berlambak2 dan dimana2. So mana2 ada fabrik yang lebih (leftover) wanita zaman dulu akan jahit sambung2 dan jadilah pakaian, selimut dll.

Lepas tu zaman dulu pun, mana ada  kamdar, nagoya atau sportlight mcm zaman sekarang. So pilihan corak tak la berapa ada. So lama2 seni mencantum2 fabrik yg kecil ni pun berkembang. Pelbagai corak2 yg menarik dan pelbagai telah dihasilkan hanya dengan mencantumkan pelbagai fabrik yang dipotong berlainan saiz, warna atau motif.

Kalau dulu org cantum2 kain sbb keperluan, kini org cantum2 kain sebab the beauty of the art - yang di panggil patchwork. Berbalik kepada soalan kenapa susah2 potong kain besar jadi kecik untuk jadi besar balik? So betul la perempuan ni komplikated? yes because - we are designed to be artful, and comply to be such. Just follow the system, ok.

Ok quilting apa pulak?


Quilting

Untuk kasi mudah faham kan, kalau patchwork tu kita cantum2 fabrik kecil jadi saiz besar, quilting pulak kita cantum2 fabrik jadi tebal. Bole faham tak?

Selalu nya quilting akan ada 3 lapisan iaitu lapisan patchwork, batting dan backing fabric. Batting yang macam span nipis yg ada dijual mcm kain meter tu. Untuk projek floor mat saya, backing saya guna kain belacu jer.

3 lapisan itu
Sebelum proses quliting, Tiga2 lapisan yg sama saiz ni - patchwork plg atas, batting letak tengah2 dan backing plg bawah - di lapiskan macam sandwich. Lepas tu baru di jahit dengan corak2 yang pelbagai diatasnya. jahitan ni lah namanya quilting.

quilt pakai mesin je

Kenapa perlu susah2 nak tebal? yg ni saya tak baca lagi sejarah asal usulnya apa. Cuma bole beri penerangan secara logik je

Soalan: Bayangkan anda mencantum dan menjahit kepingan2 kain kecil sehingga menjadi satu hasil patchwork bersaiz selimut. Lepas tu anda terus pakai. Tak lama lepas tu kene basuh pula. Dan pakai semula. Agaknya2 berapa lamalah jahitan2 setiap keping fabrik kecil tadi akan boleh tahan? Bayangkan anda dah letih2 buat patchwork, dan selepas seminggu dipakai, dah terbarai.

Kenapa bole senang terbarai ? 1. dalam proses patchwork, akan ada terlalu banyak fabrik dan jahitan yang bercantum2 2. setiap cantuman is prone to frey (berbulu) sbb setiap fabrik yang di potong akan di jahit terus dan bukan ada jahit tepi ya.

So this is why quilting is important as the finishing end process. Quilting memberi kekemasan kepada bahagian belakang patchwork yang telah dihasilkan, mengukuhkan setiap cantuman dan jahitan, selain memberi kekemasan dibahagian atas patchwork yang cantik dengan pelbagai jenis corak quilting yang di gunakan.


Soalan: setiap patchwork perlu di qulit je? Ya, cuma ketebalan batting yang di gunakan berlainan bergantung kepada jenis end produk yang akan di hasilkan. kalau nak buat baju, mungkin pakai batting yang nipis sahaja. Kalau ikut pengalaman quilting mak saya, dia tak pakai batting langusng. Ada patchwork dan backing je. End produk nya kami panggil selimut air-cond. Oleh kerana kain2 yang mak cantum adalah kain jenis polyester (lebihan kain buat baju kurung), semakin sejuk cuaca di waktu malam, semakin sejuk kami dibuatnya apabila berselimutkan selimut air-cond itu :)

Soalan: setiap quilt, perlu melalui proses patchwork ke? Tak perlu. fabrik biasa yg sekeping pun anda bole quiltkan. Kalau malas nak buat patchwork sendiri, beli je designer fabrik yang ala corak patchwork :) - menjawab soalan diatas, kenapa ada setengah quilting produk mahal dan ada yang murah.

ok. so much about patchwork dan quilting. Untuk next post, saya akan tulis DIY nya

bye2.

9 comments:

humaira 7 February 2015 at 06:41  

Info yg bagus sgt.thank u..

Unknown 29 August 2015 at 06:45  

Tq..info yg bagus...selama ni main sebut sama je...heehe

Jom singgah blog saya

www.sihatnatural.blogspot.com

Unknown 6 October 2015 at 07:01  

Assalam. Saya nak tahu tapak apa yg perlu di guna utk jahit quilt?

Elly Matin 7 November 2015 at 06:26  

Mcm mna klu nak jahit guna tangan? Hihihi

Jahitjahitan 12 December 2015 at 16:35  

Jahit jelujur je....tapi guna benang khas quilting

Jahitjahitan 12 December 2015 at 16:37  

Tapak khas quilting...google "free motion quilting"

~MuJaHiDaH QiRaNa~ 8 December 2016 at 13:38  

Mana nak cari batting n backing tu ye?

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP