Tutorial DIY Gubahan Untuk Hiasan Hantaran Perkahwinan - Bahagian 1

>> 5 May 2015

Hari ni saya nak kongsi tutorial diy gubahan bunga plastik untuk hantaran perkahwinan. Untuk yang sedang membuat persiapan hari perkahwinan untuk anak-anak ke, atau bakal pengantin yang kene buat persiapan sendiri (macam saya dulu), tutorial DIY ini adalah khas untuk anda yang "zero" macam saya dulu :)

Sebelum tu, nak cakap siang2, tutorial ni saya buat 2 bahagian, else nanti takut jadi novel pulak. Bahagian 1 ni kita tengok hasil2 dan bahan2 asasnya dahulu.

Ni hantaran masa perkahwinan saya - yang ni saya tak sempat ambil gambar untuk tutorial

Umumnya bila sebut hantaran perkahwinan, misti ada 3 bende ni -
1. barang2 yang nak di hantar (eg. kasut, telekung, kemeja)
2. bekas/dulang hantaran (eg. berdulang, berkaki, berkotak, bakul)
3. hiasan (bunga plastik, manik dll).

So tutorial diy yang saya nak buat ni akan fokus kepada macam mana nak gubah bunga2 plastik jadi hiasan kepada barang2 yang nak di hantar tu.

Ni hantaran untuk saudara - yang akan di tutorial. Cara nye sama je dengan hantaran saya, cuma jenis bunga dan pilihan warna berlainan.
Asasnya, letak barang2 yang nak di hantar atas bekas/dulang hantaran, lepas tu letak bunga2 yang dah digubah....dan siap.
Selesai majlis, recycle balik gubahan bunga tu, letak dalam pasu dan jadi bunga hiasan meja ka, ruang sudut ka, ikut suka <-- ini paling penting bagi saya. Jangan membazir ok.

Recycle" selepas majlis selesai. Sori, letak dalam jug je sebab tak de pasu besar. Sebenarnya gambar ni saya ambil sebelum majlis  sebab saya tau lepas habis majlis, tak tau la gubahan bunga saya ni akan pergi mana :)


Sebelum mula, jom sembang2 dulu.

Upah kedai
Sebelum ni saya pernah melihat hasil gubahan hantaran yang di tempah dikedai. Rasa macam sedih je tengok bunga-bunga plastik yang cantik2 di potong-potong macam ayam yang nak dibuat kari. Lepas tu main suke-suka je letak mana2 celah yang dia suka. Bila bekas/dulang hantaram yang dah siap bertukar tangan, bunga2 senang teralih, terjatuh dan terbarai. Dah la cas mahal. Lepas habis majlis, bunga2 ni agak2 akan jadi apa ya <- pembaziran

Buat sendiri
Yang nak buat sendiri pun kadang2 pening juga. Fikir susah2 macam manalah nak lipat telekung, sejadah ni
jadi burung merak la, arnab la, bakul buah2an la. Kalau ada banyak masa nak fikir ok la kan. 

Cara saya
Masa saya mula2 buat gubahan hantaran ni dulu, saya pun tak tahu apa2. Tapi bila dah tau, tak la susah sangat pun, kecuali kalau kita memilih untuk bersusah2 dan yang tak murah:)

Konsep gubahan hantaran saya, barang2 hantaran yang pelu dilipat (macam telekung, sejadah) kita lipat jer macam biasa. Paling kuat pun buat la lipatan ala kipas tangan tu, semua orang sure tau kan.  Sebab mengikut pengalaman saya, kalau kita dah buat gubahan bunga yang cantik, lipatan burung merak ke semua tu tak payah pun tak pe.( Bagi yang tau, bonus la kan) Hasil nya cantik juga.


bunga2plastik yang di gunakan untuk tutorial ni -bunga utamanya bunga ros purple (warna tema) dan cream. Yang purple tu ada 2 size - yang kembang dan yang kudup (tak nampak)
Hantaran saya dahulu - bahan asaanya utama bunga ros biru (warna tema) semua saiz sama   - murah je, 3 tangkai RM10 :)


Hantaran saya dahulu - Bunga ros tone pink- kuning untuk kasi contrast dan penyeri
Hantaran saya dulu- bunga hydrangea (bunga 3 bulan). Yang ni 2 tangkai RM10 jer.


Lain-lain barang hantaran - yang perlu diletak (macam kasut, handbag), letak je terus atas bekas/dulang hantaran tu. Buah2 boleh masuk dalam bakul rotan pun ok. Nanti bila dah siap, kita letak je gubahan bunga tu ala free style dalam setiap bekas/dulang yang dah ada barang2 hantaran tu sampai penuh ( dan tanpa terbarai). Bakul - gubahan tu kita boleh ikat pada pemegang bakul. Kek - kita boleh tampal gubahan bunga tu atas kotak kek tu terus.

Secara jujurnya, dari hasil dua gubahan ni, saya lagi suka hasil gubahan semasa perkahwinan saya. Walau pun hakikatnya, itu adalah cubaan menggubah pertama dan bunga yang di beli pun adalah yang jenis murah aje. Yang hasil hantaran untuk saudara saya yang purple tu, kos bunga nya hampir double. Moral: bunga murah pun ok juga, janji kreatif.

Ok sila ikuti tutorial penuh dalam bahagian ke 2. (nanti saya link kan di sini )


0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

My Photo
Ros Ros
Passionate about sewing, embroidery and crafts, love to read and write, to give and receive, and to self-nurture. 
View my complete profile

Followers

Google+ Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP