DIY Tutorial Basic Patchwork & Quilting - bahagian 3

>> 27 April 2015

Assalam

Meneruskan proses seterusnya, iaitu mengemaskan bahagian sisi selepas selesai proses quilting. Sebelum itu, mari berkenalan dengan 2 istilah baru iaitu Border dan Binding. ( sashing dan setting squares juga adalah istilah biasa dalam pembuatan patchwork tapi tiada dalam design DIY ini ya)

Kedua Border dan Binding adalah kepingan fabrik yang dijahit secara melintang dan menegak mengelilingi sisi patchwork untuk membentuk "frame" bagi hasil patchwork tersebut. Kalau di buat perbandingan dengan lukisan hiasan dinding, border ni ibarat "window mat" (sila google apa itu window mat) manakala binding ni adalah bingkai lukisan itu sendiri.

Perbezaannya, fabrik yang di gunakan untuk membuat border adalah lebih lebar berbanding binding. Binding adalah kekemasan terakhir bagisetiap sisi patchwork tersebut.

Tetapi untuk tujuan DIY ini, saya tak buat border pun :)  Terus jer buat binding.

Teknik menjahit binding ni pun ada banyak juga. Boleh dijahit mesin atau di jahit tangan. Boleh cantum binding ni dari depan atau belakang patchwork Memandangkan patchwork saya ni tak ada border, maka saya buat cara saya yang saya rasa mudah ini - cantum dari belakang dulu :)

Jom tengok proses satu persatu.

1. Ukur dan buatlah garisan untuk binding di bahagian atas patchwork yang cantik



2. Trim batting dan backing yang lebih tu



3. Potong fabrik yang akan digunakan untuk membuat binding. 

Kalau tak silap, lebar fabrik binding ni 2 inci. Potong lah sebanyak 4 keping iaitu 2 unutk melintang dan 2 untuk menegak. Kalau panjang fabrik tak cukup, boleh sambung. Teknik menyambung saya tak capture gambarnya, so saya tak sertakan di sini.



4. Terbalikkan patchwork supaya bahagian backing berada di atas dan jahit binding menggunakan mesin si sepanjang sisi garisan melintang patchwork



5. Terbalikkan semula supaya bahagian patchwork yang cantik berada di atas, dan lipat la binding tu macam dalam gambar ni. Lipat ikut garisan yang kita dah tanda dalam proses (1) dan kemaskan dengan jahitan mesin.



6. Dah siap satu sisi. Ulang untuk ke semua sisi lain - melintang dan menegak



7. Ok siap pun. 

* Bagi yang perasan, petak2 yang paling luar saya sengaja tak quilt kan lagi. Lepas siap empat2 binding, baru saya quiltkan - secara jujur inilah keburukan bila design patchwork tak de border :).



8. Kalau rajin , boleh la sembat sikit (jahit tangan) pada ke empat2 hujung tu kasi kemas.



9. Jahit lah comel2


10. Ok siap empat2 sisi - melintang dan menegak


Ni lah hasilnya. Yang saya DIY ni adalah floor mat yang kecil tu.



Selamat mencuba

3 comments:

Anonymous,  18 May 2015 at 20:46  

Cantik sis...baru nak belajar jahit floor mat..hihi

Anonymous,  18 May 2015 at 20:46  

Cantik sis...baru nak belajar jahit floor mat..hihi

Jahitjahitan 8 June 2015 at 09:45  

Tq...nnti you buat border..baru sempurna :-)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP