Tutorial DIY Bunga Telur Crepe - Bahagian 2

>> 8 June 2015

Assalamualaikum

Dalam bahagian 1, kita telah selesai menyiapkan sekuntum bunga telur dengan hiasan inti bunga pada bahagian tengahnya. Kali ini, kita sambung ke bahagian ke 2 dimana kita akan menyiapkan hiasan riben yang akan melengkapkan bunga telur kita kelak.

Hiasan riben yang di maksudkan ada 4 kesemuanya, seperti yang di tandakan dengan anak panah berwarna merah - 2 di atas (dibawah kuntum bunga) dan 2 di bawah (pada ikatan bekas telur). Tau tak "bow" tu apa? ikuti seterusnya.


Untuk tujuan ini, kita akan menggunakan 2 jenis riben satin iaitu bersaiz 1/4inci (biru) dan 1/2 inci (kuning). Ukuran dan jumlah yang di perlukan boleh rujuk pada tutorial bahagian 1 ya. Kali ni kita main dengan riben dan dawai 28 je yer.

Ok jom kita mula
* memerlukan kecekapan dan ketabahan jari jemari 

1. Ambil riben biru dan silangkan seperti dalam rajah. Sebelah kakinya pendek dan sebelah lagi panjang. Lepas tu, dengan menggunakan jari satu lagi, tolak bahagian tengah lengkungan riben kehadapan - ikut arah anak panah berwarna merah.


 2. Ok sekarang dah siap satu "bow" - ini lah bentuk "bow"


 3. Seterusnya ambil kaki riben yang panjang dan buat satu lengkungan kebelakang seperti pada rajah. Selepas itu, dengan teknik yang sama, gunakan jari satu lagi untuk menolak bahagian lengkungan ini kehadapan - ikut arah anak panah

4. Ok sekarang kita dah ada "bow" ke 2. Ambil dawai no 28 dan ikat kedua2 "bow" ini ikut arah anak panah tu.


5. Ikat pada bahagian belakang


6. Adjust2 sikit, bagi comel macam ni. Lagi comel kalau kedua hujung kaki riben itu di potong bentuk 'V" - saya tak buat sebab malas :)


7. Sekarang ambil riben kuning pula dan silangkan seperti dalam rajah dibawah. Perhatikan kali ni kedua kakinya sama panjang.Ulang step (1) di atas dengan menolak bahagian melengkung ke hadapan untuk mendapat kan bentuk "bow"

 8. Siap bow kuning. kita perlu 1 "bow" jer untuk yang ni

 9. Ambil riben biru yang ada 2 "bow" yang dah siap tadi dan tepek di hadapan "bow" kuning ni. Lepas tu gunakan dawai yang sama untuk mengikat keduanya - ikut arah anak panah
 10. simpul di bahagian belakang

 11. Tada..suda siap. Adjust2 bagi comel dan jangan lupa potong hujung kaki riben seperti yang saya dah lakarkan tu - kes malas lagi. *Nak senang, masa potong riben tu, potong hujung tu bentuk "V" siap2

 12. Buatlah 4 butir sebab 4 butir ni perlu untuk satu kuntum bunga telur, ya. (kalau nak buat 100 bunga telur, berpoluh juga jari)

 Ok, siap bahagian 1 dan 2. Bahagian akhir menyusul selepas ini untuk menyiapkan bunga telur crepe ni sepenuhnya seperti dibawah.


Bye

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

My Photo
Ros Ros
Passionate about sewing, embroidery and crafts, love to read and write, to give and receive, and to self-nurture. 
View my complete profile

Followers

Google+ Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP