Tutorial DIY Bunga Telur Crepe - Bahagian 3

>> 9 June 2015

Assalamualaikum

Ok now we are close to finish up these beauties. ( sori, intro omputih lah pulak hari ni)

Diam tak diam, sehari suntuk jugakla saya menyiapkan tutorial ini. Dah tu tak de sekuntum pun yang tinggal dari majlis perkahwinan saya dahulu untuk di jadikan sample. So nak tak nak, kene spend hampir sejam untuk figure out the steps, berpandukan nota yang di conteng2 dengan tulisan cakar ayam yang tak jelas hujung pangkalnya.

Anyway, bahagian terakhir ini, kita akan assemble bunga cr epe yang telah siap dalam bahagian 1 dan riben hiasan dalam bahagian 2 untuk menyiapkan bunga telur ini, ok.

Tak mau buang masa, jom mula.

1. Ambil sebatang kayu bunga telur (yg mcm pencucuk satay tu) dan mulakan sedikit lilitan pelilit batang pada bahagian atas sebagai 'base' nya.


2. Ambil bunga crepe yang telah siap dan lilitkan bersama agar lekat pada kayu bunga telur. Lilit agak2 tak tertanggal ya.



3.  Seterusnya, ambil riben hiasan yang telah siap dan lilitkan bersama pada kedudukan bawah kanan bunga crepe. Lilit2 lagi.




4. Seterusnya ambil riben hiasan ke 2, lilitkan pada sebelah kiri pula. So sekarang riben hiasan ada di kiri dan kanan bawah bunga crepe.



5. Teruskan lilitan sehinggan separuh batang bunga telur dan berhenti


6. Ambil bekas telur dan lilitkan bersama. Lihat kedudukan bekas telur ini adalah ke arah atas.


7. Seterusnya, ambil satu lagi riben hiasan ke 3 dan lilitkan bersama pada kedudukan sedikit dibawah bekas bunga telur itu pada bahagian kanan.


8. Dan betul, ambil riben hiasan terakhir dan lilitkan pada bahagian kiri pula.


9. Teruskan lilitan sampai ke bawah dan potong.


10. Tada..suda siap 



 

 11. Ok ni gambar yang sempat di ambil semasa membuat persediaan hari perkahwinan saya. Walau tema nya biru, tapi saya sengaja mix up dengan warna2 lain juga - agar tak bosan.


12. Ok ni sedikit tips  untuk dikongsi

a. Untuk mempelbagaikan warna. Ingat lagi 4 keping kertas crepe yang kita telah potong dan stack kan sebelum di jadikan kipas? Instead guna warna biru kesemua nya, boleh juga di combine dengan warna lain. Seperti dalam rajah dibawah dari bawah - biru - putih - biru - putih.

Kalau tak nak selang2, boleh juga buat biru- biru - putih-putih. Nak cantik lagi beli crepe bertone - biru muda - biru muda - biru tua- biru tua. Confirm cantik juga.

b. Anda boleh adjust saiz bunga ini dengan memotong kertas crepe dengan saiz lebih besar. Contohnya instead 3 x 4 ( dapat 12 keping) anda potong jadi 3 x 3 (dapat 9 keping). Saiz besar, pun cantik juga

c. Inti manik. Saya suggest guna warna yang kontrast dari warna kertas crepe yang digunakan. Contohnya saya menggunakan warna purple kebiruan tua (warna tema biru, remember) dan merah tua untuk inti bunga bagi kertas crepe warna kuning cair saya. Bile kontrast, baru lah menarik

Ok, sekian sahaja tutorial bunga crepe ini dan di harap ramai yang dapat memanafaatkannya. Selamat pengantin baru kepada bakal2 yaa.




1 comments:

ena 23 July 2019 at 14:10  

terima kasih atas tujuk ajar. nanti saya nak cuba buat untuk majlis kahwin anak saya.

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP