Cushion Cover Velvet

>> 17 February 2012

Read this in English

folded rose dari riben organza

Ekspedisi menjahit cushion cover diteruskan dengan menggunakan kain velvet, dan pelbagai jenis sulaman riben ( ribbon embroidery ) asas yang lain, seperti straight stitch, loop stitch, fly stitch, folded rose dan french knot. Tidak ketinggalan teknik sulaman biasa pada bahagian "batang" yang dinamakan stem stitch yang mengunakan benang sulaman biasa.

Cabaran utama yang pertama kali ini adalah membuat folded rose dengan menggunakan riben organza. Tidak seperti riben satin, tekstur riben organza yang lebih jarang dan lembut memerlukan level kepakaran untuk memegang-sambil-memusing-dan-melipat yang tinggi. Kalau tidak kena gaya, perlu membuka dan mencuba beberapa kali, sehingga mendapat hasil yang di idamkan.

Cabaran kedua pula adalah tekstur kain velvet yang digunakan. Tidak seperti kain cotton, tekstur kain velvet akan meninggalkan kesan "lubang" sekiranya jahitan perlu dibuka dan di jahit semula. (untuk sulaman riben, adalah menjadi kebiasaan sekiranya anda perlu membuka semula riben yang telah di jahit, mungkin kerana faktor design atau lain-lain). Oleh itu, perlu berhati-hati agar tusukan jarum yang akan dibuat adalah "final" untuk mengelakkan jahitan perlu di buka semula dan meninggalkan "kecacatan" seakan lubang pada fabrik seperti.

Hasil terakhir yang memuaskan - "bordered" cushion cover bersaiz 16" x 16" dan berzip di belakang.



Cushion Cover yang telah siap

Nota:
straight stitch - daun

loop stitch - bunga kecil berwarna merah jambu

fly stitch - daun pada folded rose dan bunga merah hati

french knot - anggur purple

Untuk tempahan, sila hubungi earnideas96@gmail.com

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP