New Ribbon embroidering Project

>> 19 May 2012

For English, click here

Sehari yang panas, saya tertidur dengan nyenyak pada lewat petang untuk beberapa jam yang merehatkan, dan kembali bangun dengan berasa sedikit letih, dengan tekak yang tidak selesa dan seakan mahu demam. Kali terakhir saya deman, lebih setahun yang lalu.

Saya merehatkan diri hampir semiggu lamanya, dari reben dan jarum, dan memulakan projek baru selepas itu. Objektif saya kali ini adalah untuk mencuba teknik-teknik jahitan dan sulaman reben baru, dan mengasah teknik yang sedia ada. Saya menyasarkan untuk menyiapkan projek ini  dalam tempoh 3 hari. Tidak mahu membuang masa yang panjang untuk merancang "dimana untuk di jahit apa", saya telah mengambil satu patern sedia ada yang telah dikongsikan oleh guru saya (yang saya gemari) sebagai rujukan dan panduan.

Saya hanya menggunakan semua bahan asas yang sedia ada, diantaranya adalah kain kapas tebal berwarna kuning sederhana, yang mendapat komen dari cikgu sebagai - terlalu tebal dan kurang sesuai untuk membuat sulaman dan jahitan reben. Komen yang bertepatan, bukan sahaja memberi kesakitan pada jari-jemari malah tekstur reben menjadi sedikit berkedut dan memberi hasil akhir sulaman dan jahitan yang kurang sempurna.

Cubaan terbaik, selepas 3 kali mencuba (di atas kain lain yang saya  labelkan sebagai "my mini-lab")



Hasil akhir

Bunga ini menghadap tenggara.



rose yg segar -mendapat pujian dari cikgu dan kawan-kawan


pandangan tepi


kombinasi jahitan fishbone and french-knot



yang paling sukar untuk di realisaikan dari contoh sebenar. Saya berniat untuk memperbaiki jahitan ini selepas ini



 

background yang di warnakan.

2 comments:

Anonymous,  22 June 2012 at 09:52  

cantik sgt...

Jahitjahitan 22 June 2012 at 19:49  

Terima kasih cik Hannah ;)

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP