Kerongsang Satin Rose-Bud

>> 12 October 2012

Read this in English

Kali pertama saya melihat brooch ini, hati saya tertarik. Pusaran dan susunan kelopak yang mempersona, dan warna fabrik yang redup, semua nya sempurna kecuali...Tidak lama, saya mendapat tahu, nama nya adalah Rose-bud.

(foto: menggunakan fabrik satin: dengan 3 saiz - 2 inci, 2.5 inci dan 3 inci)

Kali ke dua, kali ini saya melihat brooch secara live di rak jualan. Saya melihat pelbagai ketinggian dan saiz yang di jual. Saya kurang pasti bagaimana, cuma berharap satu hari saya akan membuatnya.

Selepas 2 bulan, saya telah duduk diam-diam dan mencuba membuat design brooch ini. Walau asyik tertangguh, akhirnya saya berjaya membuat nya dengan 3 teknik yang berlainan, dengan kiraan lebar dan jarak jahitan yang berlainan,  mempelbagaikan jenis fabrik dan menyusun setiap kelopak dengan cara longgar, skima dan natural.


menggunakan reben satin - kerana tekstur nya yang sedikit "keras" dan setiap pinggir kelopaknya kelihatan " tajam". Lebih mudah di pegang ketika membuatnya dan agak sukar juga untuk membuat nya "flat"
menggunakan fabrik satin no 1 - tekstur fabrik yang lebih lentur dan licin. Pinggir kelopak terbentuk bulat dengan cantik. Agak mencabar untuk membuat nya.  



menggunakan satin no 2: lebih banyak volume, dan terbentuk lebih bulat.



menggunakan fabrik jersey - corak fabrik sedikit berjalur dan memberi kesan yang agak cantik juga

 
Menyusun kelopak rapat-rapat dan teratur

kelopak-kelopak disusun lebih longgar. Menggunakan satin no 1 berwarna putih dan di hand-dye - kombinasi merah dan kuning.  






6 comments:

CikTie 13 October 2012 at 11:09  

Kreatif dan cantik....suka lor...:)

Unknown 18 October 2012 at 12:27  

Looking for this tutorial.. Blh ajar x?

http://whatever-ville.blogspot.com
www.facebook.com/alamistore

ezzati 6 February 2013 at 00:42  

ada tutorial? saya pernah cuba buat, tapi tak menjadi. bunga ros flat. ada tak apa-apa tips boleh dikongsi dalam buat brooch macam ni?

Jahitjahitan 16 February 2013 at 22:01  

Insyallah ada masa saya akan buat tutorial

Jahitjahitan 7 July 2013 at 16:22  

boleh refer kat sini>>http://jahitjahitan.blogspot.com/2013/07/tutorial-bunga-fabrik-rose-bud-dari.html

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP