Tutorial Sulaman Riben (Japanese Ribbon Embroidery) - Siri 2

>> 21 June 2013

Halo.

Ni sambungan Tutorial Sulaman Reben ke-2, sambungan kepada siri pertama yang telah saya kongsikan pada bulan yang lalu. Siri ke -2 ini tertumpu kepada teknik "loop stitched dan chain-stitches" yang boleh di pelbagaikan menggunakan pelbagai jenis dan saiz reben yang berlainan, untuk membentuk motif daun, batang, ranting dan bunga juga. Sebenarnya nak buat apa pun boleh, janji kreatif.

end result..santik nye..

Selain dari ditunjukkan langkah-demi langkah untuk membuat setiap stitches/sulaman,     telah di sediakan juga satu patern yang sedia untuk di "tekap" dan di cuba sendiri di rumah. Juga di sertakan end-resultnya. ( lihat gambar di atas). 

Saiz reben untuk setiap motif juga telah di sertakan, tetapi dalam kiraan (mm) lah pula, manakala saiz reben yang popular di Malaysia pula menggunakan saiz inci. Secara jujurnya, saiz-saiz reben ini memang agak sukar di dapati di Malaysia, TETAPI sebenarnya boleh ajer kalau nak "produce" saiz-saiz reben ni sendiri ya.



boleh enlarge dan tekap ajer..



Macam mana ya? aha..yang tu kene tunggu sehingga siri eksperimen Cik Kiah yang seterusnya. Harap-harap Cik Kiah akan mempunyai masa untuk semua ini, dan bukan sekadar share ebook yang boleh di download sahaja.

Ok, link untuk download ada di sini (sila klik). Saiz dalam 2M+. Happy downloading!

0 comments:

Post a Comment

Asas Tentang:

Idea Untuk :

Buku Jahitan

Tutorial Saya

Tutorial Bunga Fabrik dan Kertas

Tips Untuk Blogspot

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

About Me

Followers

CraftZone

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP